Bertel O. Steen AS er nå inne i en leveranse på drøyt 50 Mercedes-Benz Actros trekkvogner til DSV Road AS.
Bertel O. Steen AS er nå inne i en leveranse på drøyt 50 Mercedes-Benz Actros trekkvogner til DSV Road AS.

DSV kjøper trolig over 50 lastebiler

Bertel O. Steen AS er midt inne i en betydelig leveranse til DSV Road Norge AS. Det aller meste er trekkvogner av typen Mercedes-Benz Actros 2551LS 6x2 i Euro 6-utgave.

 

Teknisk sjef i DSV Road Norge, Asle Jon Kleppe, forteller at selskapet så langt har tatt i bruk vel 30 biler.
- Det blir flere utover i året og noen neste år, så vi kan komme opp i overkant av 50 biler, sier han.
Det kan også bli noen mindre kjøretøy.

Bilene blir spredd rundt på DSVs avdelinger i Norge, men flest blir det til Ålesund. Denne avdelingen er en videreføring av Waagan Transport AS som ble kjøpt og innfusjonert i DSV Road AS. DSV er et internasjonalt selskap med hovedkontor i Danmark. Det var Waagan som i sin tid valgte å satse på Mercedes-Benz. På den tiden jobbet Kleppe der. Erfaringene var så gode at man ikke har sett noen grunn til å skifte merke.

Egen standard

Ved inngåelse av nye avtaler må Mercedes-Benz likevel konkurrere med de øvrige leverandørene. Denne gangen var det sterk konkurranse med et par andre merker. - Valget ble gjort etter forhandlinger og på bakgrunn av praktiske erfaringer og tester med sammenlignbare kjøretøy, kombinert med kalkyler av totalkostnad, sier Kleppe.

Han forteller at helt fra Waagan-tiden har selskapet utviklet sin egen standard for hvordan bilene skal være utstyrt. - I denne standarden er det lagt inn det vi trenger å ha, mens vi unngår det som kommer i kategorien "kjekt å ha". Men bilene er bra utstyrt, blant annet med det store GigaSpace-førerhuset med SoloStar innredning for én sjåfør.

Noe DSV ikke velger bort, er bil- og flåtestyringsprogrammet Fleetboard. - Vi har brukt dette i fire år og lært oss det. Vi bruker det blant annet til nedlasting av sjåfør- og bildata, oppfølging av sjåførene med ytelsesvurdering, og også til flåtestyring når det er aktuelt. Fleetbord er et nyttig verktøy for oss, avslutter Kleppe.

 

Forsiden nå