DØPEREN: Eldar Vågan med vannbøtta i hånden på vei til dåpsseremonien hvor han fikk eget navn på maskinen.
DØPEREN: Eldar Vågan med vannbøtta i hånden på vei til dåpsseremonien hvor han fikk eget navn på maskinen. ( Foto: Bjørn Eilert Eriksen)

Eldar el-gravemaskin på Biri

- Selvfølgelig måtte vi finne en totning med EL i navnet når vi skulle døpe og innvie en 35-tonns el-graver på Biri. Nils Olav Haukaas i Nasta foreslo Eldar Vågan, Gjøvik kommune bifalt forslaget og slik ble det, sier adm. direktør Tom Johansen i Nasta.

Den humørfylte entertaineren Eldar Vågan stilte 3. juni opp til dåpsfesten i Biri med ei bøtte med vann. Med noen velvalgte ord hev han vannet på maskinen, og da han senere fjernet en hvit lapp dukket også navnet Eldar opp på siden og bak på maskinen.

Dåpsseremonien markerte samtidig at arbeidet med Gjøvik kommunes nye omsorgssenter nå er i gang, og den elektriske kabelmaskinen Eldar skal utføre grunnarbeidene.

GODT FORNØYD: Eldar Vågan har tidligere tatt maskinførerbevis, og føler seg vel etter oppfriskning av gamle kunnskaper. Foto: Bjørn Eilert Eriksen
HYLLEST: En stolt Gjøvik-ordfører Bjørn Iddberg avrunder dåpsseremonien og den historiske begivenheten. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

Etter litt veiledning fra maskinfører Even Solbakken i Kjennseth Maskin AS som skal kjøre maskinen, viste den godeste Eldar at han har betjent maskinspaker før. Etter noen rykninger i oppstartsfasen, ble det etter hvert bedre flyt i bombevegelsene.

- Jeg har ikke glemt alt etter at jeg tok maskinførerbevis for en del år siden, konstaterte han overfor AT.no.

Massiv miljøsatsing

Allerede for ett år siden tok Gjøvik kommune kontakt med Nasta AS for å sikre seg den kommende elektriske gravemaskinen Zeron ZE 350LC, som er bygd hos Nasta Spesialproduksjon, til sitt kommende omsorgssenter.

Senteret på 5000 m2 skal bygges i tre.

- Med basis i klimariktige løsninger, vil det bli å regne som et nasjonalt fyrtårnprosjekt i vår klimaplan, sier ordfører Bjørn Iddberg i Gjøvik.

KABELCONTAINEREN: Jan Ivar Ibsen er leder for Nasta Spesialproduksjon og voktet containeren hvor kabeltromlene er montert. Foto: Bjørn Eilert Eriksen
PÅ PLASS: Selvfølgelig var marsipankaken på plass ved introduksjonen før maskindåpen. Foto: Bjørn Eilert Eriksen
MASKINFØREREN: Kjennseth Maskin AS er engasjert av Betonmast, og den nye Zeron 35-tonneren skal kjøres av Even Solbakken.  Foto: Bjørn Eilert Eriksen

Overordnet miljømål for prosjektet er lavkarbonavtrykk i levetiden og i anleggsperioden. Med det menes bruk av utslippsfrie anleggsmaskiner, bygging i tre, oppvarming av bygget basert på fornybar energi med varmepumper og solcelleanlegg.

Betonmast vant designkonkurransen, vinnerforslaget er tegnet av arkitektfirmaet Bølgeblikk og Sweco er konsulent og har spesialtilpasset prosjektet slik at blant annet den elektriske kabelgravemaskinen kommer til over alt.

Basis Hitachi-maskin tilpasset

Zenon ZE350LC er en ombygd, tradisjonell Hitachi ZX350LC serie 6 maskin på 38 tonn og med motoreffekt på 210 kW (286 hk). Motoren er erstattet med en vannkjølt elektrisk motor på ca. 265 kW som har en effektivitet på 96%.

El-komponentene er vannkjølt (LCL-filter) og har originalt 24 volt anlegg. Det er bygd egen trafostasjon på anlegget med fast 50 meters kabel og to kabelmuligheter til gravemaskinen fra en container. Kablene fra denne er på henholdsvis 30 og 150 meter, den siste med en kabelvekt på hele 1200 kg. Begge kablene har kabeltromler i containeren som er satt opp strategisk på byggeplassen.

Lederen for ombyggingsprosjektet hos Nasta Spesialproduksjon, Jan Ivar Ibsen og montør Andreas Haugstuen, var på plass og redegjorde for prosjektet som er støttet av Forskningsrådet, Innovasjon Norge, Enova og stor innsats fra Eidsiva.

Prosjektet omtales som verdens første utslippsfrie 35-tonns gravemaskin i bruk på byggeplass, men det er en kjent sak at kabelgravere og lastemaskiner har en solid plass og historie i både gruve- og tunnelindustrien. Der har også Brøyt hatt sin opptreden.

HOVEDENTREPRENØREN: Betonmast-mannskapet foran maskinen som blir en viktig brikke i Biri-prosjektet. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

Forsiden nå