Det pågår kontinuerlig kontroll på Leiro på riksvei 7. Her fra en kontroll forrige uke.
Det pågår kontinuerlig kontroll på Leiro på riksvei 7. Her fra en kontroll forrige uke. (Foto: Statens vegvesen)

En sjåfør – to sjåførkort

Da ble det lite hvile, og nå kan førerkortet ryke.

De intens kontrollene ved Leiro på riksvei 7 over Hardangervidda etter at Gudvangatunnelen ble stengt fortsetter å gi resultater. Nedslående resultater.

Les også: Alle tunge biler sjekkes øst-vestStatens Vegvesen kontrollerer alle vogntog på vei ned fra Hardangervidda på riksvei 7 og på E134 ved Seljestad. 37 av 112 kontrollerte kjøretøy har fått kjøreforbud.

Mandag ble 27 kjøretøy stanset med alvorlige mangler på Leiro. 15 av dem hadde varme bremser, 10 hadde overlast, én fikk kjøreforbud på grunn av slitte dekk og én hadde ordnet seg på en helt spesiell måte:

- Dette ser vi ikke ofte

I flere uker hadde sjåføren kjørt på to sjåførkort.

– Han hadde systematisk brukt en annen person sitt kort, slik at han hadde kjørt i over syv timer uten pause hver dag, sier overingeniør Dag Rykkje i Statens vegvesen til ba.no.

Sjåførkortet settes inn i fartsskriveren og inneholder en chip som registrerer hvor mye hver sjåfør kjører – for å sørge for at vedkommende overholder kjøre- og hviletidene. Sjåførene kan kjøre i fire og en halv time, før de må ta tre kvarters pause.

Les også: - Har aldri sett noe lignendeMed jernbjelker halvveis i lasterommet og halvveis på en henger dristet hordalendingen seg ut på riksvei 7.

- Men han bare byttet kort, og kjørte som om det var to sjåfører i bilen. Det er det ikke så ofte vi ser, heldigvis, sier Rykkje.

Det blir opp til politiet å bestemme hva slags straff mannen får, men det blir garantert en ganske saftig bot samt muligens førerkortbeslag.

Mye varme bremser

Det vanligste problemet på kontrollstasjonen på riksvei 7 er varme bremser. Statens vegvesen har satt 200 grader på bremsene som øvre grense for å få kjøre videre ned Måbødalen, men daglig stanses vogntog med varmegang langt over grensen.

TV 2 var nylig med da et vogntog ble stanset med over 700 grader på bremsene. Se videoreportasje fra TV 2 her.

Utenlandske sjåfører med liten erfaring fra norske kuperte veier er overrepresentert blant de som har for varme bremser.

Forsiden nå