- Politisk hestehandel har ridd Norge som en mare, sier Erling Sæther.
- Politisk hestehandel har ridd Norge som en mare, sier Erling Sæther.

Erling Sæther: - Politisk hestehandel

Næringspolitisk direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport har kastet seg inn i valgkampen.

- Mangelen på lønnsomme vei- og jernbaneprosjekter viser at norsk samferdselspolitikk egentlig ikke handler om politikk, men byttehandel. Dette har ridd Norge som en mare, ifølge Sæther.

- For å bruke Kjell Opseths mantra: Faglige råd er en ting, politiske valg er noe annet, sier Sæther til NRK.no.

Ulønnsomme

En gjennomgang NRK.no har gjort av investeringsbudsjettet i Nasjonal transportplan (NTP) viser at hele seks av ti prosjekter med en prislapp på minst 750 millioner kroner, som skal igangsettes i perioden 2014-2017, ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Beregningene er utført av transportetatene på oppdrag av samferdselsdepartementet selv, og viser at lønnsomheten totalt er på minus over 30 milliarder kroner for disse prosjektene.

Betyr lite

Forskere ved NTNU utførte nylig en analyse som konkluderte med at lønnsomhet betyr forsvinnende lite når politikere fordeler milliarder av kroner mellom kostbare samferdselsprosjekter. Sæther er skremt over det han kaller mangel på faglig grunnlag.

- Denne hestehandelen har ridd oss som en mare, og det er derfor vi til nå har hatt så mye klattvis utbygging utover i hele landet, altså på grunn av distriktshensyn. Man har altså ikke tatt hensyn til de mer objektive kriteriene som bør ligge til grunn for investeringene. Det er forbedring, men altså tydelige utslag av hestehandel, sier NHOs næringslivsdirektør for logistikk og transport.

Arnstad avviser påstandene

Samferdselsminister Marit Arnstad avviser på det sterkeste at det er snakk om hestehandel. Snarere må man se analysene i en større sammenheng hvor andre forhold spiller inn.

- Jeg kan ikke se at det er hold i en slik påstand. NTP er en plan som forholder seg til transportbehov i hele landet, den forholder seg til de forskjellige transportformene. En ønsker tiltak langs alle transportkorridorene i Norge, det er tiltak både i distriktene og byene, men samlet er målet å få et mer moderne transportsystem i hele landet, for dette er jo en nasjonal transportplan, sier Arnstad til NRK.no.

 

Forsiden nå