Etter å ha arbeidet i flere år for at ny E39 skal være ferjefri, har Statens vegvesen de siste månedene åpnet opp for å beholde ferjer langs E39.
Etter å ha arbeidet i flere år for at ny E39 skal være ferjefri, har Statens vegvesen de siste månedene åpnet opp for å beholde ferjer langs E39. (Foto: Google Street View)

«Ferjefri» er ikke lenger et hovedslagord for E39

– Vi ser ikke på hele strekningen med «ferjefri» som et overordnet slagord, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland på NLFs transportkonferanse 17. januar på Holmen Fjordhotell i Asker.

Som en del av programmet fra scenen på konferansen, hadde adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) Geir A. Mo og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland en fagsamtale.

- Ved prosjektet med ferjefri E39, legges det opp til en helt hinsidig pengebruk som kunne gitt både bedre og raskere resultater dersom det ble brukt andre steder. Vi mener en heller bør legge pengene i å utbedre strekningene mellom fjordene og øke hyppigheten på ferjeovergangene, sa Mo i denne samtalen ifølge lastebil.no.

Denne vurderingen var ikke vegdirektøren uenig i:

- Vi ser ikke på hele strekningen med «ferjefri» som et overordnet slagord. Jeg tror det er utrolig viktig, akkurat som det påpekes fra NLF, at en må få med seg veistrekningene tilknyttet fjordkrysningene.

Hun forteller videre at Statens vegvesen vil ta for seg fjordkrysning for fjordkrysning separat.

Hun er ikke den første vegdirektøren som dropper tanken om en ferjefri E39. I september 2019 opplyste fungerende veidirektør Bjørne Grimsrud dette til Dagens Næringsliv: 

- Statens vegvesen forlater konseptet om en fullstendig fergefri E39 fra Trondheim til Kristiansand og jobber nå med alternative strategier. Målet er at folk skal komme frem.

Forsiden nå