Dette teamet gjennomførte byttet av hovedlager på rekordtid. ALLE (FOTO: LNS)
Det nye lageret henger i nisjen som ble sprengt for å få gjennomført byttet.
Conveyorbeltet som fraktet ut masser fra sprengningen av nisjen.
Det nye lageret klargjøres. Robbins fant et passende lager, som egentlig skulle til en annen maskin, i Tyskland.
Lageret ble transportert fra Tyskland til Norge med spesialtransport.
Det måtte installeres solid løfteutstyr i nisjen for å få gjennomført byttet.

Fikk i gang «Jern-Erna» på rekordtid

Etter å ha stått stille siden slutten av februar, er TBM-maskinen til LNS igjen klar for full drift.

I slutten av februar i år besluttet anleggsledelsen på Røssåga å bytte hovedlageret på TBM-maskinen «Jern-Erna». Dermed stoppet boringen av vannkrafttunnelen på Røssåga opp.

Men nå har LNS unnagjort bytte av hovedlageret raskt, og tirsdag ble det testboret fem meter, og maskinen fungerer som hun skal.

Hovedlageret på 22 tonn er skiftet ut med et nytt på maskinen som står 3,2 km inni fjellet i løpet av bare seks uker. Ifølge TBM-sjef Tobias Andersson kan en slik operasjon fort ta 2-3 måneder, og først fryktet man en lengre stopp på dette delprosjektet i Røssåga.

- Vi har i LNS kjørt med doble skift og har også jobbet i «den stille uka» før påske for å få dette ferdig, sier Andersson.

Se flere bilder av Jern-Erna her.

Produsenten av TBM-en, Robbins, har vært på plass med sitt ekspertteam, og gjennom god planlegging og kontinuerlig oppfølging har byttet av hovedlageret gått som smurt.

Sprengte nisje

Vanligvis blir slike operasjoner gjort ute i friluft og er da ikke så komplisert. I og med at «Jern-Erna» står 3,2 km inni fjellet, ble operasjonen en del mer utfordrende.  En løsning kunne være å rygge TBM-en ut av fjellet, men dette ville ta alt for lang tid, og var derfor ikke aktuelt.

Operasjonen ble gjennomført ved at det ble sprengt ut en nisje på rundt fire meters høyde og 20 meters lengde bak maskinen. Her ble det plass til arbeidsoperasjonen og til å installere løftutstyr.

Selve lageret, som er 5,2 meter i diameter og veier nesten 22 tonn ble kjørt inn på en spesiallaget ramme med lastebil og ble heist opp i nisjen før den skulle settes på maskinen.  Maskinen ble rygget bakover og det gamle lageret fjernet.

Det var indikasjoner på skade på deler av hovedlageret på maskinen, som gjorde at LNS og Robbins så seg nødt til å stoppe boringen og bytte lageret for å unngå mer alvorlige skader.

Ikke lagervare

Slike hovedlager til tunnelboremaskiner er ikke vanlig lagervare, og i verste fall måtte det produseres ett nytt lager, som kunne tatt flere måneder. Den amerikanske maskinleverandøren Robbins fant heldigvis et slikt lager i Tyskland, som egentlig var beregnet til en annen maskin.

Dette lageret ble sendt oppover til anlegget, med spesialtransport på lastebil. Det tok da 2 uker i stedet for opp mot 4 uker med båt.

Forsiden nå