Et Ford Granada-karosseri (med Mercedes-Benz 207D snute) på et MAN-chassis, ble løsningen da tyske Colonia Spezialfahrzeuge skulle lage et kjøretøy som passet til transporten selskapet hadde av lange aluminiumsprofiler på slitten av 1900-tallet.
Et Ford Granada-karosseri (med Mercedes-Benz 207D snute) på et MAN-chassis, ble løsningen da tyske Colonia Spezialfahrzeuge skulle lage et kjøretøy som passet til transporten selskapet hadde av lange aluminiumsprofiler på slitten av 1900-tallet. (Foto: Colonia Spezialfahrzeuge)

Ford Granada trekkvogn

Den lengste transporten denne trekkvogna har gjennomført var på hele 55 meter!

I 1988 bygget spesialtransportbedriften Colonia Spezialfahrzeuge, Gottfried Schönges GmbH & Co. KG, i Køln en unik trekkvogn på sitt eget verksted.

OMBYGGET: Slik ser det ut i førerhuset på Colonias Ford/MAN/M-B-trekkvogn. Foto: Colonia Spezialfahrzeuge

Utgangspunktet var et MAN Büssing Unterflor-chassis (MAN 22.320 UNL), som har motoren ned mot bakken bak forakselen.

På dette chassiset ble det montert et Ford Granada karosseri, med front fra en Mercedes-Benz 207 varebil.

Trekkvogna, med tilnavnet Schnibbel-Mobil, ble brukt til å frakte lange aluminiumsprofiler.

Når førerhuset var under lasten, tok ikke det opp lengdeplass fra den lange lasten.

MIDTMOTERT MOTOR: Motoren er montert lavt mellom forakselen og drivakselen på MAn Büssing Unterflor. Foto: Colonia Spezialfahrzeuge

- Den lengste transporten vi gjorde med Scnibbel-Mobilen, var på 55 meter, sier Timo Holtappels i Colonia Spezialfahrzeuge til AT.no.

- Etter noen års bruk, ble den stående i verkstedet vårt. Nå er den bygget om til å være en «Eventmobil» med lasteplan over førerhuset. Vi bruker den til karneval og sosiale tilstelninger i bedriften, sier han.

Colonia Spezialfahrzeuge ble startet av Gottfried Schönges i 1945. I etterkrigstidens Tyskland var det stort behov for å rydde opp etter krigens herjinger, og den første bilen - en ombygget Opel Blitz - strakk etter en kort tid ikke til for oppdragene. Da tok en amerikansk Diamond T kranbil over de største oppdragene. Den ble brukt til å fjerne sprengte bruer og senkede båter fra elva Rhinen.

Nå (2019) har firmaet 230 ansatte og 300 spesialtransportbiler og mobilkraner.

KARNEVALBIL: Den pensjonerte trekkvogna er blitt ombygget til karneval/fest/festival-bil. Bilde fra karneval i Tyskland i februar 2019. Ford-førerhuset i rød ring. Foto: Colonia Spezialfahrzeuge

Forsiden nå