Nymaskin nr. 500: Volvo EC210 LC beltegraver med Øveraasens Unit 400 med skovl og fres, og med spesialutviklet kortbom og HK-feste fra Gjerstad. Det er en super-løsning for åpning av vinterveier.
Nymaskin nr. 500: Volvo EC210 LC beltegraver med Øveraasens Unit 400 med skovl og fres, og med spesialutviklet kortbom og HK-feste fra Gjerstad. Det er en super-løsning for åpning av vinterveier.

Fra arkivet: «Snøfresegruppas» smartløsning

Sak fra A&T nr. 1, 2001, om en Volvo EC210 LC beltegraver med spesialutviklet Gjerstad-bom og HK-feste - og en Unit 400 med fres og trommel fra Øveraasen. Journalist er Bjørn Eilert Eriksen.

Vi setter pris på om du tar med deg kameraet og stikker innom en tur i ettermiddag. Slik lød invitasjonen fra Bilia Maskin på Mastemyr, Kolbotn, 22. desember.

Grunnen til hurtiginnkallingen var at samme dag ble nymaskin nr. 500 i år 2000 utfakturert, det høyeste antallet solgte maskiner i bransjen noensinne.

At Bilia før årsslutt utfakturerte ytterligere 41 maskiner styrker teorien om «all time high», men det skal vi se nærmere på senere når vi analyserer det uventede høye totalsalget på 1943 maskiner i år 2000.

Bak «jubileumsmaskin» nr. 500 skjuler det seg en trivelig, teknisk og opplysende historie vi ønsker å dele med deg.

I tre år har en gruppe i Statens vegvesen arbeidet med et prosjekt for åpning av igjensnødde eller stengte vinterveier. Tidligere er det benyttet beltegående snøfreser, men de begynner å bli gamle og må erstattes.

Veivesenet fant det både kostbart og urasjonelt å bygge tilsvarende nye maskiner som kanskje er i bruk 1 måned, for deretter å stå i 11. Derfor så de seg om etter nye muligheter.

Selv om noen vil tvile, forsikrer Bilia at utfakturerte maskin nr. 500, forøvrig feiret med bløtkake, champagnebrus og med hele ledelsen tilstede, ved en tilfeldighet ble «snøfres-graveren». Kjøper er veivesenet i Oppland fylke som har vært sentral i utviklingen, og maskinen er en Volvo EC210 LC beltegraver med spesialutviklet Gjerstad-bom og HK-feste.

«Snøfresergruppa» har ønsket å få en kortbom gravemaskin hvor snøfresen kan hektes på. Etter endt ryddestrekning heves fresen over beltehøyden, svinges rundt og fortsetter tilbake.

Derved er problemet med plass for å snu blitt effektivt løst.

Både Bilia Maskin, freseprodusent Øveraasen på Gjøvik og Gjerstad Mek. Industrier ble tidlig koblet inn i prosjektet. Etter praktiske forsøk kan veivesenets folk nå si seg fornøyde. De har fått et spesialutstyr hvor fresen raskt kan skiftes over fra gravemaskin til hjullaster. Samtidig betyr det at gravemaskinen, etter endt tjeneste i veiåpningens tjeneste, hurtig kan påmonteres vanlig bom og benyttes i andre oppgaver.

Teknikken ved veiåpningene, Valdresflya i 1999 og gamle Strynefjellsveien til Geiranger i mai, er at gravemaskinen tar første delen av fresingen og arbeider seg nedover i snømassene.

Deretter overtar hjullasteren resten av jobben og senere rydding. Snøfresen, Unit 400 med fres og trommel fra Øveraasen, arbeider i tre meters bredde, og den klarer lett utkast på opptil 10-12 meter. Det trengs når snødybden lett kan bli dette og mer til.

Fordelen med beltegraveren er at den «flyter på snøen» selv om det kan bli glatt enkelte ganger. Nå vurderes det også å sette skovler på beltene for å øke trekkevnen.

Forsiden nå