Gjennomslag for Jern-Erna

Gjennomslag for Jern-Erna

Norges første TBM på over 20 år er straks ferdig med jobben. Se videoreportasje.

Det var under Fjellsprengningskonferansen i 2013 at LNS-sjef Frode Nilsen med direkteoverføring til sin far Malvin Nilsen, døpte og satte i gang Norges første tunnelboremaskin på 20 år.

- Jeg døper deg «Jern-Erna». Måtte du aldri kjøre deg fast, sa Malvin Nilsen den gang. Nå endte det med et lite havari underveis, mer om det siden, men nå drøyt to år senere er det klart for gjennomslag for TBM-en.

«Jern-Erna» er straks ferdig med å drive rundt 7,5 km tunnel i forbindelse med utbyggingen av Nedre Røssåga kraftverk i Nordland. Utbyggingen øker produksjonen med 200 GWh og tilsvarer nok strøm til 10.000 husstander.

Gjennomslag 18 meter ned

Gjennomslaget er 18 meter under jord og vil skje en gang etter lunsj på torsdag. AT.no kommer tilbake med både video og reportasje fra gjennomslaget.

At det ble valgt å drive med TBM hadde flere årsaker. Med TBM blir det mindre utslipp av tunnelvann og mindre rystelser, noe som er viktig ettersom. Krafttunnelen skal drives i kort avstand til eksisterende tunneler, og disse skal være i drift under hele byggeprosessen.

Se LNS egen videoreportasje om TBM-prosjektet øverst i saken.

«Jern-Erna» er en såkalt Hard Rock Open Gripper TBM, som ikke installerer betongsegmenter slik TBM-ene i Follotunnelen skal gjøre. Den har en diameter på 7,23 meter, noe som gir en profil på 41 m 2. Kutterhodet består av åtte segmenter.

Maskinen tok tre måneder å montere og kom i hele 60 ulike kontainere til kai i Mo, og ble fraktet med politieskorte til anlegget i Røssåga. Selve maskinen har en vekt på 900 tonn. Legger vi til bakrigg og conveyorbelte så er vi oppe i 1700 tonn. Den er spesialtilpasset dette prosjektet og vil etter gjennomslaget bli demontert og rygget ut.

Havari

Selv om man nå nærmer seg oppdrag fullført, har det ikke vært helt problemfritt. I februar havarerte nemlig TBM-en dypt inne i fjellet. Et lager på 21 tonn og 5,2 meter i diameter måtte byttes.

Det medførte flere uker med stans, mens LNS og TBM-leverandør Robbins utførte reparasjoner.

Disse reparasjonene ble unnagjort på rekordtid, og dermed ble det med noen få ukers pause på «Jern-Erna».  

Flere TBM-er

Torsdag er altså jobben over for Norges første tunnelboremaskin på 20 år. Men nå kommer det flere. I Bergen er TBM-en Ulrikke under montering. Hun skal drive ny jernbanetunnel gjennom Ulrikken.

I tillegg skal Follotunnelen på den nye Follobanen mellom Oslo og Ski drives av ikke mindre enn fire TBM-er.

Forsiden nå