Den splitter nye trekkvognen er 100% elektrisk, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom Oslo.
Den splitter nye trekkvognen er 100% elektrisk, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom Oslo. (Foto: Ragn-Sells)

Her er Ragn-Selles nye elektriske trekkvogn

Denne elektriske trekkvogna kjører nå på veiene i Oslo-området.

Ragn-Sells har et mål om at alle deres renovasjons- og lastebiler skal kjøre fossilfritt i fremtiden, og gjennom konseptet «Highway to EL» investerer selskapet i flere elektriske kjøretøy.

En elektrisk renovasjonsbil ble satt i drift i Oslo sentrum av Ragn-Sells sommeren 2018, og nå – under ett år senere – får den selskap av en 44-tonns trekkvogn.

- I første omgang skal trekkvognen benyttes i skytteltrafikk mellom Romerike avfallsforedling (ROAF) og Fortum Oslo Varmes energigjenvinningsanlegg, men vi ønsker å se på andre strekninger etter hvert, sier Lars Gravdahl, logistikksjef i Ragn-Sells.

Konseptet Highway to EL innebærer fossilfrie elektriske kjøretøy. Konseptet er lett å legge merke til langs veiene i Oslo-området. Foto: Ragn-Sells

Tekniske data

  • Chassis: MAN TGS 6 x 2
  • Batteripakke: 300 kWh (Estimert forbruk i Norge er 2,5 kWh/km)
  • Girkasse: Allison automatic
  • Lading: Terra HP 150 Static DC – Strømforsyning 150 kW. CCS2-ladestolpe, støtter opp til 350 A, vannkjølt kabel.

Tidlig ute

Fjorårets renovasjonsbil var den første av sitt slag, og Ragn-Sells er også en av de aller første renovasjonsselskapene som tar i bruk en elektrisk trekkvogn.

- Det er gøy å være tidlig ute og blant de første, men det viktigste for oss er selve konseptet «Highway to EL». Vi forsøker å spre denne teknologien til alle deler av virksomheten vår, og føler det er spesielt viktig fordi vi er i den bransjen vi er, sier logistikksjefen.

Ny teknologi skal gjøre oss bedre

Trekkvognens ladekontakt er plassert på baksiden av førerhuset. Foto: Ragn-Sells

- Et av de viktigste målene med «Highway to EL» at den nye teknologien skal gjøre oss bedre, ikke bare mer miljøvennlige. Renovasjonsbilen vår har fungert veldig bra, men det har vært noen utfordringer når det gjelder planlagt rekkevidde. Den nye trekkvognen er utstyrt med en superlader med 150 kW strømforsyning som gir en meget rask ladetid, forklarer han.

Selskapet har også investert i flere elektriske maskiner til bruk inne på sine anlegg, noe som ifølge selskapet har vært en ubetinget suksesshistorie.

- Med stasjonært utstyr kan du arbeid med strøm tilkoblet, eller med tilgang til ladestasjon rett i nærheten. Vi har flere elektriske gravemaskiner og trucker som har gjort underverker for arbeidsmiljøet, sier Lars Gravdahl.

Bred politisk støtte

Implementeringen av EL-kjøretøy og elektriske maskiner krever mye ekstraarbeid fordi teknologien fortsatt er ny. De fremtidige miljøgevinstene gjør allikevel risikoen verdt det, mener Ragn-Sells administrerende direktør, Bjørn Hoel:

- Noen må satse og gå foran, og det kan like gjerne være oss. Det er et viktig signal at vi som samfunnsaktør tar grep for å prøve ut dette. Samtidig må det selvsagt være økonomisk forsvarlig. En EL-lastebil er mye dyrere enn en diesel-lastebil, sier Hoel.

«Highway to EL»-prosjektet får økonomisk støtte fra Enova, og Ragn-Sells har signert på Oslos klimapakt og er en del av nettverket Næring for klima.

- Det er bred politisk støtte for å gjennomføre dette prosjektet. Neste fase er at de store lastebilprodusentene kommer med elektriske biler, noe som gir oss et helt annet service- og støtteapparat enn vi har i dag. Elbiler sparer miljøet, går stillere, vibrerer mindre og krever mindre vedlikehold. Dette er bare starten, sier Hoel.

Forsiden nå