HITACHI: Den elektriske maskinen er i utgangspunktet en standard Hitachi ZX160-beltegraver på rundt 17 tonn. (Foto: Klaus Eriksen)
PÅ STRØM: Driftsdirektør Vidar Olsen i Ragn-Sells AS holder i ledningen som gir strøm til maskinen Nasta AS har utviklet ved anlegget i Larvik. (Foto: Klaus Eriksen)
VIKTIG FOR SELSKAPET: Ragn-Sells AS har veldig fokus på miljø og utslipp. Derfor var det viktig for lederne å få den nye maskinen fra Nasta til åpningen av det nye hovedanlegget. Fra venstre: Adm. direktør Bjørn Hoel, driftsdirektør Vidar Olsen, regionssjef (øst) Raymond Borgersen og maskinansvarlig Terje Øvereng. (Foto: Klaus Eriksen)
BATTERIPAKKEN: Batteriene sitter til venstre for hytta sett fra førerplassen. Kapasiteten er ca. en times drift. (Foto: Klaus Eriksen)

Nasta har produsert elektriske gravemaskiner

LØRENSKOG (AT.no): Nasta AS viste for første gang en helelektrisk stor gravemaskin da Ragn-Sells AS åpnet nytt hovedkontor på Lørenskog.

Hitachi-importør Nasta AS har fått bestilling fra avfallsgiganten Ragn-Sells AS på fem helelektriske gravemaskiner på ca. 17 tonn. Avfallsselskapet ønsket å ha en maskin å vise på den offisielle åpningen av deres nye hovedkontor som ligger ved Skårer-avdelingen på Lørenskog utenfor Oslo. Åpningen var fredag 15. desember, og Nasta jobbet på spreng for å få én av de fem maskinene klar til arrangementet.

- Dette er vi veldig stolte over, og vi ville ha en av maskinene hit til åpningen av bygget, sier driftsdirektør Vidar Olsen i Ragn-Sells til AT.no.

Maskinen er bygget ut fra en ZX160 Hitachi-graver. Dieselmotor og dieseltank er «kastet» ut, og en el-motor og batteripakke, samt en masse annen elektrisk infrastruktur, er montert inn i maskinen. Maskinen kjøres normalt med strømkabel tilkoblet en svivel slik at maskinen kan rotere «så mye den orker» uten at det blir krøll på ledningen. I tillegg er batteripakken på høyre side for hytta stor nok til at maskinen kan kjøres en times tid uten ekstern strømtilførsel.

- Denne er tiltenkt noen av de mindre anleggene våre der vi trenger mobilitet. Dette er veldig spennende, og jeg lurer på om vi er de første i verden med dette, sier Olsen.

Ragn-Sells har 20 avdelinger rundt i hele landet, og skal vi tro Olsen har det vært kamp ved de ulike avdelingene om å få en av de elektriske maskinene. Så langt er det bestemt at det skal leveres elektriske maskiner fra Nasta til Borgeskogen, Moss, Gardermoen, Bergen og den siste enten til Skårer eller Stavanger.

- Alle avdelingene ville ha, og det kommer flere, lover Olsen som normalt tilbringer fire av fem dager i uken ute på de forskjellige anleggene.

Enova har gått inn med støtte på i underkant av én million kroner pr. maskin. Olsen sier ekstrakostnaden pr. maskin er rundt 1,5 millioner kroner. I regnestykket er ikke kun kostnader til byggingen av maskinene, men også til utbygging av nødvendig infrastruktur ute på anleggene.

- Ragn-Sells er utrolig opptatt av miljøet og miljøvennlig utstyr, men i dette tilfellet var det hensynet til førerne som veide tyngst. Utslipp er borte, støy er borte og det er langt mindre vibrasjoner. I tillegg er elektriske maskiner mye raskere enn dieseldrevne maskiner, sier Olsen.

PS: Maskinen skal tilbake til Nastas hovedkontor i Larvik for å sluttføre enkelte detaljer. Vi har foreløpig ikke fått flere tekniske detaljer om maskinen enn det som står i denne artikkelen. Vi kommer tilbake med mer detaljert informasjon, når Nasta går ut med mer detaljert informasjon om de tekniske løsningene og kapasiteter osv.

PS 2: Men maskinen er fullt operativ nå, og AT.no fikk se en liten demo av maskinen. Vi hørte støy fra veien bak anlegget mye bedre enn selve maskinen som svingte rundt…

Forsiden nå