Bjørn Uno Rogneby og Vegvesenets andre kontrollører kan snart få anledning til å holde tilbake lastebiler som har brutt kabotasjereglene, med hjullås.
Bjørn Uno Rogneby og Vegvesenets andre kontrollører kan snart få anledning til å holde tilbake lastebiler som har brutt kabotasjereglene, med hjullås.

Hjullås mot ulovlig kabotasje

Stortinget åpner for at Vegvesenets kontrollører skal kunne sette hjullås på lastebiler som er tatt for ulovlig kabotasje.

Dagens regler gir kontrollørene til Statens vegvesen rett til å holde igjen lastebiler som bryter vegtrafikkloven med hjullås, men de har ikke den samme retten når det gjelder brudd på yrkestransportloven.

Dermed kan de holde igjen lastebiler som for eksempel har får dårlige bremser eller dekk, men ikke dersom bil og sjåfør er tatt for brudd på kabotasjereglene.

Nå åpner Stortinget for en endring på dette.  En samlet transportkomité i Stortinget ber Regjeringen vurdere innskjerpende tiltak knyttet til ulovlig kabotasje. Komiteen vil imidlertid ikke forsinke iverksettelsen av de foreslåtte tiltakene og ber derfor Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med aktuelle tiltak.

Advokat Ken Roger Bratteng i Yrkestrafikkforbundet er tilfreds med komiteens behandling.

– Kabotasjekontrollen har liten hensikt dersom det ikke sanksjoneres mot regelbrudd! Vi ser gang på gang at utenlandske transportører kjører fra norske straffegebyr og at norske myndigheter er ute av stand til å inndrive slike forelegg i ettertid. Dermed mister også transportørene respekten for reglene. Med kjøreforbud og hjullås vil det garantert bli annerledes, sier Bratteng til YTFs hjemmesider.

Han har forståelse for at det ikke har vært mulig å gjøre endringer i yrkestransportloven nå, men forutsetter at Samferdselsdepartementet umiddelbart følger opp Stortingets forutsetninger.

Forsiden nå