AT.no møtte landeveiens ridder, John Tamnes, på Transportmessa.
AT.no møtte landeveiens ridder, John Tamnes, på Transportmessa.

John Tamnes er «landeveiens ridder»

John Tamnes (67) har snart 50 år bak seg i norsk transportbransje.

Vi møtte «den gamle landeveistraveren» på Transportmessa på Gardermoen nylig.

Tidligere i sommer gikk han sammen med lastebilveteranene Tore Velten og Niklaus Haugrønning om kjøp av Tamnes Transport, som John Tamnes solgte til Gauldal Billag i 2007.

Tamnes Transport har 65 ansatte, 54 biler og en årlig omsetning på ca. 75 mill. kroner og ledes nå av Tore Velten. Transportselskapet med hovedkontor på Røros har også avdelingskontorer på Tynset og Elverum.

Flere ben

John Tamnes leder også Røros container og miljø AS (RCM) som han etablerte i 2007. Selskapet tilbyr tjenester innen avfall, gjenvinning og tilhørende transport. RCM har også eget bilopphuggeri.

Veteran

Tamnes startet med gruskjøring sommeren 1965. Da han solgte livsverket, Tamnes Transport, til Gauldal Billag hadde han 35 biler som gikk i langtransport og sju til distribusjon og nærtransport.

- Det er pussig, sier Tamnes, - i 1965 gikk hele sommeren med til bygging og vedlikehold på veiene. I dag når vi er en rik nasjon finnes det ikke midler til sommervedlikehold.

Rundt 1966 startet han som sjåfør på langtransport, og da var det i hovedsak sponplatekjøring ut fra Røros og stykkgods i retur. Egen bil kunne han stille med i 1969.

Andre tider

- Det var en annen tid før. En tid der de stoppet og spiste på faste plasser, der kollegaer møttes. Det ble utvekslet erfaringer og litt glad prat. Var det noen som trengte hjelp var alle villig til å yte den slags, sier Tamnes som har fått navnet «landeveiens ridder».

- Den gang sov vi når vi var trøtte, og spiste når vi var sultne. Etter at loven om kjøre- og hviletid kom skal søvnen og maten reguleres av klokka og ikke av kroppen, sier Tamnes.

Han har selvsagt forståelse for regulering av arbeidsdagen, men synes at den håndheves litt for firkantet. Tamnes er enig i at en yrkessjåfør skal kunne overleve på en normalarbeidsdag.

- Men det blir feil når sjåføren fra Røros må ta døgnhvilen på Tolga fordi han ikke rakk frem til egen seng på Røros.

Relasjonsbygger

John Tamnes, som har vært transportør for de fleste bedrifter på Røros, er kjent for å ha et godt forhold til sine kunder.

Et lett humør, og enkel å føre en dialog med er gode egenskaper i slike relasjoner.

Først på 80-tallet startet han med containertransport, blant annet med slakteavfall til Fredrikstad.

I 1971 var Tamnes med å stifte Norske Godslinjer som senere ble til Nor-Cargo.

Forsiden nå