Maskinkoordinator Jan Egil Veikleenget (t.v.) og maskinsjef Erik Skogheim, begge AF Decom AS og serviceleder Martin Skårer fra Tuen-avdelingen til Nasta AS, ved 114-tonneren som nå klargjøres for Murmansk-oppdraget.
Maskinkoordinator Jan Egil Veikleenget (t.v.) og maskinsjef Erik Skogheim, begge AF Decom AS og serviceleder Martin Skårer fra Tuen-avdelingen til Nasta AS, ved 114-tonneren som nå klargjøres for Murmansk-oppdraget.

Kjempe gyver løs på Murmansk

Nastas utstilte Hitachi-kjempe på Vei og Anlegg har fått eier. 114-tonneren ZX1200-6 ble for kort tid siden solgt til AF Decom AS. Rivningsfirmaet skal bruke bakgraveren til å klippe opp den russiske krysseren Murmansk.

Det211 mlange marinefartøyet har ligget på grunn ved Sørøya i Finnmark siden desember 1994 etter at det slet seg under et slep. (A&T nr. 6/7-2011).

Stål til 10.000 biler

Mannskap og maskiner fra AF Decom har holdt på med rivingen av krysseren siden i mai. Det skal være nok stål i det gamle skipet til å produsere ca. 10.000 biler, og de tykkeste stålplatene er170 mm.

Skjærebrennere og store gravemaskiner med kraftige stålsakser benyttes til å klippe 14.000-tonneren i biter. AF Decoms nye Hitachi-koloss slutter seg til "frisørlauget" i begynnelsen av august.

Ekstrautstyr

114-tonneren med Cummins-motor på 760 hk (567 kW), skuffe på 7,6 m 3, bom på7,55 m, kort stikke på3,4 m, hydraulikkapasitet på 3x520 l/min.,6,5 m langt belteunderstell med to-kammede belteplater på 650 mm, er nå til ombygging hos Nasta AS i Larvik.

Ombyggingen omfatter blant annet montering av ekstra motvekt på 15 tonn. Hydraulikksystemet skal bygges ut for betjening (rotasjonshydraulikk) av både stikke-/bommonterte stålsakser, og slangebruddsventiler skal monteres på stikke-/bomsylindre. Maskinen skal også utstyres med sikkerhetsgitter over førerhytta og tre kameraer (to foran/et bak), for å nevne noe.

I midten av juli skal 114-tonneren være seileklar fra kaia i Larvik med kurs for Finnmark.

Saks på 25 tonn

På de tyngste "klippene" på Murmansk skal den nye Decom-kjempen utstyres med den amerikanskproduserte stålsaksa Genesis GPX2500R. Den har matchvekt på 25 tonn og er blant verdens største stålsakser for gravemaskinmontering. 25-tonneren som måler7,2 mpå strømpelesten, inngår i handelen av fire nye Genesis-sakser hvorav de tre andre også er noen kraftige rugger på henholdsvis 12/8,3/5,9 tonn.

Kjempefornøyd

Genesis forhandles av Kiesel Skandinavia AS, og AF Decoms nye Genesis-kvartett er den største saksebestillingen i kroner og øre for Kiesel noensinne.

- Ja, vi er både kjempeglade og stolte over denne leveransen til AF Decom. Bestillingen kom fort og noe "overraskende" på oss. De tre minste saksene skal leveres i begynnelsen av juli, mens den store 25-tonneren vil være ferdigprodusert i slutten av juli, sier salgskonsulent Claus Leite, Kiesel Scandinavia AS, som nå er på jakt etter dyktige servicemekanikere på grunn av generelt voksende salg og flere spesialleveranser av maskiner/utstyr.

Forsiden nå