Tøffe tider for tøffe folk
NETTLEDER: Dette viruset utfordrer oss skikkelig om dagen, men denne stormen skal vi komme oss gjennom! Sammen.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
NETTLEDER: Slik vi kjenner bransjene som vi skriver om i Anlegg&Transport og på AT.no, så har nettopp anlegg- og transportnæringene et godt fundament for å stå i stormen. Dette handler om mennesker, og menneskene innen anlegg og transport er ikke kjent for å lukke øynene og kaste inn håndkleet.
Alle må selvfølgelig forholde seg til regler fra myndighetene og folkehelsen. Men i den grad det er mulig å brette opp ermene og legge ned et stykke arbeid, så er folka i våre bransjer kjent for å gjøre nettopp det!
Våre transportselskap og sjåfører har møtt mye motgang før, og vi vet at det er vanskelige perioder for mange. Disse har imidlertid en kritisk rolle nå, og er også unnlatt karantenebestemmelser når de skal utføre jobb. Samfunnet forstår kanskje nå hvor viktig denne yrkesgruppen er for Norge, og la oss håpe det blir en debatt om norske sjåførers betydning i kjølvannet av coronakrisen. Det bør det bli.
Vi ser at det graves der det kan graves. Vi ser at statlige og fylkeskommunale byggherrer tar grep for å tilrettelegge og fremskynde prosjekter. Og vi øyner håp om full fart i årene som kommer når vi hører statsminister Erna Solberg og regjeringen holde sine pressekonferanser.
Det ligger tunge forpliktelser i gulrøttene de dingler foran oss nå. Dette må følges opp, og bransjen trenger virkelig noen milliarder til vedlikeholdsoppdrag og annet som kan få fart på maskiner og lastebiler i hele landet. Dette gir håp og drivstoff til å stå løpet ut.
For leverandørene av maskiner, biler og utstyr, er dette ekstra viktig. I tillegg til corona har kronekursen gitt aktørene en skikkelig kilevink, men heller ikke denne delen av næringen er kjent for å legge seg ned. Tilpasninger må nok de fleste gjøre, men det kan like fullt kombineres med en offensiv holdning.
Vi i Anlegg&Transport og AT.no lover å gjøre vårt. Vi kjenner selvfølgelig på smellen vi også, men vi produserer blader videre og vi lager nyheter på nett. Dette er vårt samfunnsbidrag. Og kjære leser. Fortsett å sende oss tips om hvordan du eller din bedrift tar stegene gjennom utfordringene, send oss tips om tekniske løsninger eller om spennende maskin- og bilnyheter. Vi vil skrive om deg og din bedrift. Det er derfor vi finnes, og så lenge vi står oppreist så akter vi å gå på vakt. Hver dag.
Klaus Eriksen
Redaktør for Anlegg&Transport
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll