- Må ta grep for å unngå avgiftsøkning
Bilimportørene forventer at Regjeringen gjør tre ting for å avklare varebilavgiftene i forslaget til revidert statsbudsjett.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Fra 1. september skal alle varebiler måles etter WLTP-metoden. De nye dataene skal da være på plass i bilens COC-dokumenter, som danner grunnlag for beregning av engangsavgiften ved registering i Norge.
Dersom dagens NEDC-tall uten noen form for korrigering erstattes av de høyere WLTP-tallene, vil dette medføre en kraftig økning i avgiftene på varebilene.
- For at dette ikke skal skje forventer vi at Regjeringen gjør tilsvarende som da WLTP-data ble innført på personbilene 1. september i fjor, hvor WLTP-tallene i en overgangsperiode blir tilbakeregnet til NEDC 2.0.
Det sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til Bilbransje24.
Dette er imidlertid ikke tilstrekkelig for å utligne avgiftene på varebilene.
- Våre medlemmer er tydelige på at bilene vil få en betydelig avgiftsøkning. Dette fordi de omregnede NEDC 2.0-tallene blir høyere enn hva de målte NEDC-tallene var, sier han.
- For å nøytralisere denne differansen mellom målt og beregnet NEDC, må den andelen varebilene betaler av personbilenes CO2-avgift settes ned med 5 prosent.
- Dette stemmer godt med simuleringer som er gjort, sier BIL-sjefen.
Hastesak
Allerede i juli begynner det å komme varebiler med WLTP-data til Norge. Det haster derfor med en avklaring.
- I morgen legger Regjeringen fram revidert statsbudsjett for 2019. Der har vi en berettiget forventing om at gjør tre ting, sier Andresen:
- Vedtar at WLTP-tallene i en overgangsperiode tilbakeregnes til NEDC 2.0.
- At høyere NEDC-tall kompenseres med et avgiftkutt på 5 prosent.
- At innføring av dette skjer allerede fra 1. juli
Bilorganisasjonenes står samlet
BIL har på vegne av sine medlemmer, samt NAF og NBF sendt en felles henvendelse til departementet med tydelige anbefalinger for omleggingen på varebilene.
- I Granavollen-erklæringen slår Regjeringen klart fast at overgangen fra NEDC til WLTP skal være avgiftsnøytal, sier NBF-sjef Stig Morten Nilsen.
- Vi forventer at det følges opp, og at løsningen for varebilene legges fram i morgen.
- Det burde være unødvendig å komme i samme situasjon som med personbilene i fjor, da det drøyde langt utpå høsten før det ble noen avklaring, sier Nilsen.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll