Mercedes-Benz X-klasse pickup hadde Norges-premiere  under Oslo MotorShow i 2017. Pickupen har så langt ikke vært noe suksess i verden for Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz X-klasse pickup hadde Norges-premiere under Oslo MotorShow i 2017. Pickupen har så langt ikke vært noe suksess i verden for Mercedes-Benz. (Foto: Bertel O. Steen)

MB varebiler sliter

I siste kvartal rapporteres det at Mercedes' varebildivisjon tapte hele 2 milliarder euro.

Det spekuleres i tysk og europeisk presse på at X-klassen vil forsvinne fra produktspekteret etter at bilen har floppet og den tyske produsenten leter etter kostnadskutt.

I 2018 ble det kun solgt 16.700 eksemplarer av X-klasse i Europa, Australia og Sør-Afrika til sammen. Dette til tross for et stigende Pickup-marked over hele verden.

SE VAREBIL-TALLENE FOR ALLE MERKER FØRSTE HALVÅR I NORGE HER

Det rapporteres i Automotive news at bilen var for høyt priset med en startpris på 37.294 € i Tyskland. Også i Norge har X-klasse slitt med å kapre markedsandeler og har etter første halvår kun 2,1% markedsandel i segmentet.

Allerede tidlig på året besluttet tidligere Daimler-sjef Dieter Zetsche å legge planene om å produsere X-klasse for det søramerikanske markedet ved en Nissan/Renault fabrikk i Argentina på is.

Daimlers nye svenske sjef, Ola Källenius, har fått en tøff start i førersetet hos Daimler. For fjerde gang på 13 måneder har selskapet varslet om forventet resultatsvikt. Denne gangen som følge av en avsetning for tap på en forventet fremtidig tilbakekalling av biler grunnet airbagger fra den japanske produsenten Takata.

Källenius varsler også at det vil bli tøffe tider med en fallende etterspørsel og store investeringer i fremtidig teknologi. Ikke minst fremtidige utslippsgrenser for diesel-motorer det vil bli kostbart å møte.

Forsiden nå