SLUTT: Etter sommeren er det slutt på at lastebilene fra T. Engene AS transporterer steinen for Brønnøy Kalk. Bildet er fra 2015.
Innfelt bilde:­ Torbjørn Engene.
SLUTT: Etter sommeren er det slutt på at lastebilene fra T. Engene AS transporterer steinen for Brønnøy Kalk. Bildet er fra 2015. Innfelt bilde:­ Torbjørn Engene. (Foto: Halvdan Korsmo og Espen Braata)

Forbannet og overrasket

Mister kjøringen til autonome lastebiler

GOL: Volvo skal fra neste sommer transportere steinen for Brønnøy Kalk med autonome lastebiler. Torbjørn Engene (67) har gjort den jobben de siste 15 årene, og blir den første i Europa som mister kjøring til fordel for autonome lastebiler.

SPESIELLE: Det finnes ikke noen lastebiler i Norge som er like de T.Engene bruker i Brønnøysund. Foto: Halvdan Korsmo
FORBANNET: Torbjørn Engene er overrasket over at han ble den første som tapte for autonome lastebiler. Og forbannet fordi det er Volvo som tar jobben. Foto: Espen Braata

Han er både overrasket og forbannet. Overrasket over at han er den første i Europa som mister oppdrag til fordel for autonome lastebiler. Selv om det i den siste kontrakten som ble signert vinteren for halvannet år siden, var en klausul om at T. Engene AS kunne bli oppsagt fra 30. september i år og med virkning fra ferien neste år til fordel for autonom transport.

Det som gjør ham forbannet, er at det er Volvo som går inn og ikke lenger bare er en leverandør.

Les Volvo Norges svar her.

I dette prosjektet går de inn og skal fakturere Brønnøy Kalk for den transporterte steinen tonn for tonn. At det var slik det skulle ende, hadde han ikke sett for seg da testbilene kom fra Gøteborg til Brønnøy.

For Volvo går nå fra å være en leverandør til også å bli en transportør som begynner å konkurrere med sine egne kunder. Det nye konstellasjonen liker Torbjørn Engene svært dårlig.

- Jeg trodde egentlig ikke at dette kom til å skje. Og i alle fall ikke at det var Volvo selv som skulle komme inn og ta oppdraget, sier Torbjørn Engene.

Spesiell kjøring

Oppdraget i Brønnøysund i Nordland er spesielt. Engene henter kalksteinen i bruddet og transporterer den fem kilometerne med opp i 10% stigning opp til knuseren. Det er åtte trekkvogner med spesialsemier som tar 46 kubikk som går på to skift.

Den ene trekkvognen er en Mercedes-Benz med tandem, mens de resterende sju bilene er Mercedes-Benz 3363 med 6x6 og turboretarderclutch (TRC).

Litt avhengig av steinen, ligger lassene på rundt 62-63 tonn med 90 tonn i totalvekt. T. Engene har transportert opp mot 2,2 millioner tonn stein i året fra gruva og opp til sjakten til knuseverket. 15 ansatte jobber på to skift der for Engene, og mange av dem er lokale.

De mister jobben til sommerferien, men de vil få tilbud om å jobbe på andre prosjekter T. Engene har rundt om i landet. Bilene de bruker på jobben i Brønnøy, er så spesielle at når kontrakten der avsluttes, så må både biler og hengere selges.

Lang erfaring

Torbjørn Engene begynte med transport på anlegg tidlig på 70-tallet under utbyggingen i Aurland. De siste årene har han hatt ca. 45 lastebiler, hvor de aller fleste har gått på anleggskjøring. Da sjokkbeskjeden kom den siste dagen i september, bestemte han seg umiddelbart:

- Nå blir de åtte Volvo’ene jeg har enten solgt eller byttet i andre merker. Jeg vil og kan ikke ha biler fra en produsent som tar jobbene fra meg, sier Torbjørn Engene.

Resten av bilparken består av MAN, Mercedes-Benz og en enslig Scania.

- Det blir helt uaktuelt for meg å kjøpe Volvo fremover nå. Hvorfor i all verden skal jeg kjøpe biler av et firma som tar jobben fra meg, spør Torbjørn Engene.

Han er rimelig sikkert på at hadde han vært yngre enn sine 67 år ville han blitt enda mer sint og irritert.

Ifølge Torbjørn Engene er det mange av kollegaene og konkurrentene som deler hans frustrasjon over Volvos nye rolle. I tillegg til at han er i tvil om de autonome bilene vil klare oppgavene uten at det er en sjåfør i bilen.

Godt forhold

Torbjørn Engene understreker at han har et godt forhold til både ledelse og ansatte i Brønnøy Kalk. Og at han mener dette kun handler om penger, selv om han har vondt for å se hvordan det totalt sett blir billigere når steinen må mellomlagres og lastes om før den blir kjørt opp i knuseverket. For de autonome bilene kan foreløpig ikke kjøre helt ned i bruddet.

Kalksteinen blir sleip og glatt når den blir våt. Det sammen med snø tror Torbjørn Engene vil bli en stor utfordring for de autonome bilene. I tillegg mener han det vil kreves mye mer daglig vedlikehold for å få bilene til å kjøre.

Torbjørn Engene har drevet med både entreprenør- og transportvirksomhet. De siste årene har transportdelen vært den desidert største delen av virksomheten. Selskapet med base på Gol har 45 lastebiler hvor nesten alt er tippbiler. 70-80 prosent av kjøringen de driver med, er transport av tunnelstein.

Brønnøy Kalk har ikke besvart Anlegg&Transports henvendelser om denne saken.

Forsiden nå