Nye lastebiler lansert med brask og bram
LYON (AT.no): Allerede i fjor høst fortalte Renault Trucks at man skulle lansere et helt nytt lastebilprogram i juni 2013. 11. juni var dagen der, og det ble en lansering man skal lete lenge etter maken til. Blant 5000 kunder, journalister og annet fintfok var også AT.no til stede.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Hele Renaults lastebilprogram er fornyet i fire forskjellige serier. Sagnomsuste Magnum og økonomivarianten Premium Road er erstattet av T-serien. Noen ny Magnum kommer altså ikke, men ideen bak bilen er likevel ikke helt død. Den høyeste varianten av T-førerhuset leveres nemlig med flatt gulv, og Renault T er dermed den eneste, ved siden av Mercedes-Benz Actros, som har denne muligheten. Det høyeste T-førerhuset har dessuten et eget designelement over grillen, og fronten kan dermed minne en del om Magnum.
Ellers er T-førerhuset bygd på samme basisførerhuset som nye Volvo FH, men det er ingen tvil om at Renault Trucks i stor utstrekning har lagt inn sine egne designelementer.
Av anleggsbiler har Renault Trucks hatt to varianter, Lander og Kerax. Slik er det nå også. Lander-segmentet er erstattet av C-serien, mens Kerax-etterfølgeren er den tøffe K-serien. Den har blant annet en særegen grill som blir lagt godt merke til.
På distribusjonssiden har Renault Trucks også hatt to serier: Midlum og Premium Distribution. Etterfølgerne heter henholdsvis D og D Wide. Det kommer for øvrig en ny vektoptimert variant som skal dekke segmentet fra 3,5 til 7,5 tonn.
Akkurat som hos søsterselskapet Volvo Trucks er T-serien helt ny. Også C- og K-seriene benytter seg av det samme basis-førerhuset som T-serien, mens D og D Wide er videreføringer av dagens biler, henholdsvis Midlum og Premium Distribution. Designen er imidlertid mye freskere, og understreker at det langt på vei er snakk om nye modeller.
Under skallet er det selvsagt også mye nytt. I likhet med øvrige merker har også Renault Trucks vært nødt til å ta frem nye motorer på grunn av Euro 6. Motorene er utviklet sammen med Volvo, men effektuttakene er noe annerledes. Den store 13-liters DTI 13 yter opptil 520 hk, mens 11-literen DTI 11 stopper på 460 hk. Det er også tatt frem nye motorer på 5,1 og 7,7 liter. Dette er i realiteten samme motorserie hvor DTI 5 er firesylindret, mens DTI 8 har seks sylindere. Kraftigste variant av DTI 5 yter 240 hk, mens kraftigste DTI 8 har 80 hk mer.
Store deler av det nye lastebilprogrammet har automatisert giring som standard. Det er varianter av Volvos I-Shift og I-Sync som benyttes, men med Renault-betegnelsene Optidriver og Optitronic.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll