Dårlig skodde vogntog nektes lossing.
Dårlig skodde vogntog nektes lossing.

Nekter utenlandske vogntog

Dårlig skodde vogntog nektes å laste.

- Nå er vi i gang igjen med det tredje året av aksjon «Trygg Trailer», bekrefter leder Truls Aasjord ved slakteriet til Mainstream Norway på Hamarøy til An.no.

Ansatte har fått opplæring til enkel sjekk av vogntogene som skal kjøre fisk fra anlegget vinterstid. Dersom de er for dårlig skodd varsles transportør og oppdragsgiver, i grove tilfeller også Statens vegvesen. I ytterste konsekvens nektes bilene last.

Utlendinger

- Dette er en aksjon som først og fremst er rettet mot utenlandske vogntog for å sjekke hvilket utstyr de kjører med, forteller Aasjord.

I år får sjåførene av biler som har alt i orden, en fluoriserende gul jakke med masse refleks på i gave av Mainstream Norway.

Positiv effekt

Aasjord mener å ha sett en klar effekt av «Trygg Trailer».

- For to-tre år siden var utrustningen på mange av vogntogene helt håpløs. Materiellet som brukes blir bedre og bedre. Vi har dessuten gjort noen grep selv for å bedre trafikksikkerheten, sier Aasjord.

Varierende kvalitet

Avdelingsingeniør Walter Søraas i Statens vegvesen sier til an.no at den tekniske tilstanden på de fleste kjøretøyene er bra, men at dekkvaliteten varierer sterkt.

- Noen kommer fortsatt på sommerdekk. Det har dessverre skjedd at enkelte vogntog bare har kjørt videre etter å ha fått kjøreforbud. Jeg savner sterkere reaksjonsmuligheter i lovverket for å kunne forhindre slike hendelser, sier Søraas.

Berettiget aksjon

Tilbakemeldingene tyder på at de fleste vogntogsjåførene er glade for aksjonen «Trygg Trafikk».

- Spesielt de utenlandske sjåførene har lite å si i forhold til sine arbeidsgivere. Derfor er det som skjer på Skutvik og andre steder så viktig både for å trygge trafikksikkerheten og forholdene til sjåførene. Det er viktig å holde et øye også med norske vogntog. Også blant disse er det mye dårlig utrustning, advarer Søraas.

 

Forsiden nå