EUs transportkommissær Siim Kallas ønsker en liberalisering av kabotasjereglene, men innser at det vil ta flere år å finne en god løsning.

Neppe friere kabotasje fra 2014

EUs transportkommissær sier at en eventuell liberalisering av kabotasjereglene er flere år unna.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

 - Det er klart at kabotasjereglene vil endre seg på lang sikt, men det skal gjøres skikkelig og i samråd med alle interessenter. Dette er en komplisert prosess, og det tar tid - noe som gjør det vanskelig å behandle dette spørsmålet i denne Kommisjonens levetid, sier EUs transportkommissær, Siim Kallas.

Den nåværende EU-kommisjonen sitter til utgangen av 2014, og dermed ser det ut til at det ikke blir noen regelendringer før tidligst i 2015.

Gjennom sin talsperson Helen Kearns, sier Kallas at det viktigste på kort sikt er å håndheve de nåværende reglene, og å gjøre det europeiske transportmarkedet bedre til å håndtere de sosiale utfordringene som kabotasjekjøring gir.

Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme, og er i utgangspunktet ikke tillatt i Norge. Transporterer fra EØS-området ar imidlertid adgang til å utføre begrenset kabotasje på følgende vilkår:
- Kabotasjen må utføres med samme kjøretøy som ble brukt for den internasjonale transporten inn i landet
- Det kan utføres maksimalt 3 kabotasjeturer etter den internasjonale transporten inn i landet
- Lossing etter den siste kabotasjeturen skal finne sted innen 7 dager etter at den internasjonale lasten ble levert

EU ønsker i utgangspunktet en liberalisering av kabotasjereglene, for å stimulere til økt konkurranse mellom de ulike landenes transportører. I samme melding som Siim Kallas sier at det neppe blir noen umiddelbar liberalisering, understreker han at begrensningene på kabotasje strider mot EUs grunntanke.

- De nåværende kabotasjerestriksjonene går imot tanken om et felles europeisk marked, som garanterer alle innbyggerne rett til å arbeide, reise og handle fritt. Likevel finnes de på grunn av frykt for mulig utnytting og sosial dumping, sier Kallas.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS