Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde

- Norske dekk-regler er inkompetanse på høyt nivå

Norske krav om å ha vinterdekk på lastebilen, men ikke på hengeren, fører til oppbremsinger der bil bremser bedre enn hengeren. Resultatet kan bli livsfarlige situasjoner på vinterføre, der hengeren skyves over i motgående kjørefelt.

nye dekkregler for tunge kjøretøy på norske veier

15. november ble det innført . Her stilles det krav til at drivhjul og styrende hjul skal ha vinterdekk. Resten av dekkene på bil og henger kan være sommerdekk. Eneste krav er at alle dekkene skal ha minst 5 mm mønsterdybde.

- Det er bare ett ord som beskriver dette: Livsfarlig. Hva som skjer under kraftig oppbremsing på glatt føre er gitt på forhånd. At norske myndigheter tillater vogntog å kjøre rundt på norske vinterveier med sommerdekk på hengeren er inkompetanse på høyt nivå, sier faglig leder ved Nord-Norsk Trafikksenter AS, Jan Soltvedt til NRK.

Soltvedt mener det bør være vinterdekk både på bil og henger for å hindre situasjoner der hengeren skyver på trekkvognen, og slår ut til venstre eller høyre, ved oppbremsing på vinterføre.

Forsiden nå