
- Norske dekk-regler er inkompetanse på høyt nivå
Norske krav om å ha vinterdekk på lastebilen, men ikke på hengeren, fører til oppbremsinger der bil bremser bedre enn hengeren. Resultatet kan bli livsfarlige situasjoner på vinterføre, der hengeren skyves over i motgående kjørefelt.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
15. november ble det innført . Her stilles det krav til at drivhjul og styrende hjul skal ha vinterdekk. Resten av dekkene på bil og henger kan være sommerdekk. Eneste krav er at alle dekkene skal ha minst 5 mm mønsterdybde.
- Det er bare ett ord som beskriver dette: Livsfarlig. Hva som skjer under kraftig oppbremsing på glatt føre er gitt på forhånd. At norske myndigheter tillater vogntog å kjøre rundt på norske vinterveier med sommerdekk på hengeren er inkompetanse på høyt nivå, sier faglig leder ved Nord-Norsk Trafikksenter AS, Jan Soltvedt til NRK.
Soltvedt mener det bør være vinterdekk både på bil og henger for å hindre situasjoner der hengeren skyver på trekkvognen, og slår ut til venstre eller høyre, ved oppbremsing på vinterføre.
STILLING LEDIG:
-
Avdelingsleder konstruksjoner
Aurstad
-
Gravemaskinfører
VANN OG AVLØPSSENTERET AS
-
Utemekaniker
Rosendal Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører søkes
Gjøsund Maskinlag AS
-
Administrerende direktør
LNS Spitsbergen AS
-
Lager- og bulkmedarbeider
AUSTIN NORGE AS
-
Prosjektleder
MURIBØ AS
-
Servicetekniker hogstmaskiner
Anlegg og Miljøservice AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
HMS-Koordinator
AF HÅNDVERK AS