Nye Iveco Daily Blue Bower kommer med tre miljøvennligere teknologier når det gjelder utslipp av CO2 lokalt.
Nye Iveco Daily Blue Bower kommer med tre miljøvennligere teknologier når det gjelder utslipp av CO2 lokalt. (Foto: Iveco)

Ny «bærekraftig» varebilserie fra Iveco

Nå kan du velge mellom naturgass, elektrisitet eller en streng Euro 6-teknologi.

Iveco lanserer nye Daily Blue Power som skal gi «en forutseende fremtid» og gi frihet til valg mellom tre teknologier:

  • Daily Hi-Matic Natural Power: Naturgassdrevet lett nyttekjøretøy med 8-trinns automatgirkasse.
  • Daily Euro 6 RDE Ready: «Det første lette nyttekjøretøyet tilpasset 2020 Real Driving Emissions bestemmelsene», bekreftet av den nederlandske organisasjonen for Applied Scientific Research (TNO).
  • Daily Electric: Kjøretøy uten lokale utslipp tilpasset kjøring I byer med de aller strengeste trafikk-bestemmelsene.

Den nye serien er tilpasset miljøkravene og tilbyr løsninger med teknologi som er bærekraftig for naturen, skriver Iveco i en pressemelding.

- Kravet om stadig mer restriksjoner når det gjelder CO2-utslipp, og stadig flere miljøsoner i byene, betyr at bærekraftig transport raskt vil bli et viktig konkurransefortrinn for transportørene. Bærekraft har alltid vært en kjerneverdi for Iveco, og vi så for lenge siden at vår vei mot bærekraftig bytransport skjer gjennom avansert dieselteknologi og alternativ fremdrift ved hjelp av batteridrift og naturgass. Dette er årsaken til at vi har vært pionerer innenfor alternativ fremdrift i mer enn 20 år og har investert i avanserte teknologier for å kunne redusere utslippet fra våre dieselmotorer dramatisk, sier Pierre Lahutte, Ivecos toppsjef.

Les mer om de tre Daily-teknologiene fra Iveco her.

Forsiden nå

Norges klimapolitikk: En fiasko siden 2006 – konkrete virkemidler må til

Til tross for de ulike regjeringers selvskryt i stortingsdokumenter siden 2006, er lite eller ingenting oppnådd i klimapolitikken. Målet om 40 prosent klimareduksjon i ikke-kvotepliktig sektor (Granavolden-erklæringen sier 50 prosent) i 2030 er neppe innen rekkevidde, men mye kan gjennomføres hvis tiltak og virkemidler utformes og gjennomføres konkret. Det er ikke skjedd til nå. I denne artikkelen vises forløpet fra 2006, men også gjennomførbare tiltak og virkemidler for hvordan målene kan nås med veitrafikken som eksempel.