DA45 debuterte på Bauma. Den utstilte maskinen sendes tilbake til Norge etter Bauma. Den skal nemlig i tjeneste hos Hæhre.
DA45 debuterte på Bauma. Den utstilte maskinen sendes tilbake til Norge etter Bauma. Den skal nemlig i tjeneste hos Hæhre.

Ny dumper fra Elnesvågen

MÜNCHEN (AT.no): Doosan DA45 ble vist for første gang på Bauma.

På Bauma i München står to Doosan-dumpere - DA45 og DA30 - som er produsert ved den tidligere Moxy-fabrikken i Elnesvågen utenfor Molde. DA45 er en flunkende ny modell.

Den skal erstatte DA40 som nå er å regne som en utgående modell.

Hytta på 45-maskinen blir helt ny, og tilsvarende den på 30-dumperen.

DA45 er justert opp et par hakk fra forgjengeren, blant annet har den ett tonn mer nyttelast, forteller Kevin Lynch, markedssjef hos Doosan Europe til AT.no på standen. Det gir en nyttelast på 41 tonn, mens DA30 har en nyttelast på 28 tonn.

Steg V

Den norskproduserte maskinen hadde en sentral plass på Doosan-standen i München.

Både DA45 og DA30 er nå innenfor Steg V-utslippskravene. DA45-maskinen bruer en 13-liters Scania Stage V DC13 dieselmotor som yter 368 kW (500 hk). DA30 har en niliter på 276 kW (375 hk). 

Hytta på 45-maskinen blir helt ny, og tilsvarende den på 30-dumperen. På utsiden vil man også se en oppgradering til et mer moderne design, men det er også en god del mer funksjonelle forbedringer på maskinene som skal forbedre sikkerheten, komforten og gjøre dem er servicevennlige.

Mer tilgjengelig

DA30 er ikke ny, men har fått en oppgradering i designet, og motor som oppfyller Steg V-kravene.

Blant annet er diesel- og AdBlue-tankene flyttet, noe som gjør at man nå kan fylle AdBlue fra bakkenivå. Smøresystemet er også blitt gjort tilgjengelig fra bakkenivå.

Maskinene som er tilgjengelig for norske kunder tidlig til høsten. Du kan lese en større sak om de nye versjonene i førstkommende Anlegg&Transport (Nr. 4, 2019).

Forsiden nå