Rogfastforbindelsen er et godt eksempel på hva oljepenger kan gå til.
Rogfastforbindelsen er et godt eksempel på hva oljepenger kan gå til.

Ny E 39 med oljepenger

BI-professor Torger Reve synes det er rart at søkkrike Norge ikke bygger fergefri E 39 i en fart.

- Vi har en fantastisk pengebinge som leter etter gode prosjekter å investere i over hele verden. Hvorfor kan vi ikke investere i lønnsom infrastruktur i Norge? spør professor Torger Reve ved Handelshøyskolen BI.

Meget lønnsomt

Ny, sikrere og fergefri E 39 fra Kristiansand til Trondheim koster svimlende 100 milliarder kroner, men vurderes som meget lønnsomt for samfunnet fordi det blant annet aggregerer vekst i næringslivet, flere jobber og utvider bo- og arbeidsmarkedene, skriver Aftenbladet.no.

Viktig infrastruktur

- E 39 er utrolig viktig infrastruktur, og det er litt rart at Norge ikke har råd til dette. Kanskje burde vi vurdere om oljefondet fikk lov til å investere i et slikt prosjekt, siden lønnsomheten for samfunnet er så høy. Jeg snakker ikke om å bruke oljepenger til drift, men til investering, sier professoren.

Politiske tanker

Frp har argumentert for samme syn før, men Reve tror også andre politikere har begynt å tenke i denne retningen. Han avviser at store investeringer i vei nødvendigvis fører til for høyt aktivitetsnivå i norsk økonomi.

Forsiden nå