Nye Scania S730 med flatt gulv ble vist i Paris 23. august.
Scania S730 med flatt gulv. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Scania S730 med flatt gulv. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Scania S730 med flatt gulv. (Foto: Torbjørn Eriksen)

Nye Scania - her er den!

PARIS (AT.no): Teppet har falt. Slik ser den nye generasjonen Scania-lastebiler ut.

Det er langtransport-bilene til Scania som ble presentert i Paris 23. august. De vil bli tilgjengelige med hele Scanias motorrekke med en gang.

Den største nyheten på Scanias nye bil, er førerhuset som har fått betegnelsen S-serie. Med den får Scania et etterlengtet flatt gulv i sine lastebiler. S-serien vil finnes i forskjellige versjoner, men flaggskipet vil være de med forhøyet tak.

I Norge har det gått en tømmerbil med det nye S-førerhuset siden nyttår. AT.no møtte bilen på veien i vinter. Den gangen var det bare sjåføren og alle Scania-ansatte som viste hva den største hemmeligheten inne i den bilen var.

Det nye dashbordet i den nye generasjonen.
Det nye dashbordet i den nye generasjonen. Foto: Scania

 

Førersikkerheten har vært et hovedfokus da Scania designet den nye bilen. Innvendig i hytten vil den erfarne Scania-sjåføren fort kjenne seg igjen. Samtidig er det mange detaljer som er forandret. Utformingen av dashbordet er av tingene som er forandret. Det har blitt smalere og mer kompakt. Scania kommer også med en airbag for siderutene for å bedre sikkerheten ved eventuelle utforkjøringer.

Da Scanias ingeniører begynte å utvikle det som skulle bli Scanias nye flaggskip - og lokomotiv - var en ting hellig: Scanias identitet bygget opp gjennom mange tiår måtte ikke rørers. Derfor er det ingen visuell revolusjon verken utvendig eller innvendig i bilen.

Fortsatt V8

Mange hadde forventet at Scania skulle komme med ny og større motor enn konkurrenten Volvo. De gjør de ikke. Fortsatt blir 730-hestekrefters motoren den største og Scania vil fortsette med V8 på de store bilene.

Sikten for føreren er en av de tingene som har blitt langt bedre. Speilhusene på den nye bilen er mye slankere og smekrere enn de har vært siden 1998. I tillegg til å skape mindre blindsoner, gjør det at luftmotstanden også reduseres.

Motor og drivlinje vil i all hovedsak være de samme som på dagens Euro 6-biler. Likevel er det gjort justeringer og forbedringer for å optimalisere både ytelser og driftssikkerhet.

Scania S730.
Scania S730. Foto: Torbjørn Eriksen

 

Produksjon i Sverige

I fremtiden vil Scania også i langt større grad enn før produsere sine lastebiler i moduler. Det betyr at de samme komponentene vil bli brukt i flere konfigurasjoner enn før.

I første omgang skal de nye Scania-lastebilene kun produseres ved hovedfabrikken i Södertalje. Etter hvert vil produksjonen også starte ved Scania andre fabrikker i Europa og i Brasil.

Dagens avduking er antagelig første i en rekke nye modeller og konsepter fra Scania i nær fremtid. Men akkurat når neste kommer er vanskelig å få bekreftet.

 

Forsiden nå