Denne Broshuis svanehalshengeren har individuell hydraulisk fjæring på hvert hjul.

Nyhet med dimensjoner

Transportmessen RAI i Amsterdam har et klart nederlandsk preg, men i en viktig transportnasjon lanseres det nyheter som har internasjonal interesse. 100-tonnshengeren fra nederlandske Broshuis er et eksempel på dette.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Svanehalshengeren kommer også i utførelser på 110 og 120 tonn ved å plusse på aksler og hjul. Konstruksjonen er meget fleksibel med muligheter for både en, to og tre uttrekk, og man kan velge mellom fast og skyvbart akselaggregat. Det mest spektakulære ved hengeren er likevel uavhengig hjuloppheng med hydraulisk fjæring. Dette fjærsystemet gjør det mulig å holde lastehøyden så lav som 790 mm og likevel ha god fjærvandring. Det særegne fjæringssystemet muliggjør alltid en tilnærmet horisontal lasteflate som er viktig for stabiliteten, samtidig som vekten blir jevn fordelt mot underlaget selv om det er ujevnt.

Hengere med uttrekk har uttrekket bak 2. eller 3. aksel. Ved hjelp av det hydrauliske fjærsystemet vil disse akslene ha en belastning som gir optimal svingskivelast.

Sola Storbil

Rogalandselskapet Sola Storbil på har solgt Broshuis-hengere siden 2006. Daglig leder Brigt Vold opplyser at det går mest i mer ordinære treakslede semitrailere med eller uten uttrekk, men at selskapet kan levere fra hele produksjonsprogrammet til Broshuis. Også enkelte andre typer spesialhengere kan leveres med uavhengig hydraulisk fjæring, sier Vold.

Parkeringshjelp

Ryggesensorer og ryggekameraer kan være en utfordring på tilhengere og semitrailere som går med forskjellige biler. Her har nederlandske Imbema Rhiwa B.V. kommet med en løsning som er nærmest latterlig enkel, nemlig å kombinere de bakerste markeringslysene med ryggesensorer. Strømtilførselen til ryggesensorene er koblet over ryggelyset. Markeringslysene begynner å blinke langsomt fra 295 til 100 cm fra en hindring, de blinker raskt derfra og ned til 45 cm, og når markeringslyset er tent konstant er det altså 45 cm eller mindre til rampe eller hva man rygger mot. Sjåføren vil lett se blinkingen fra de bakre markeringslysene via speilene eller om han lener seg ut av sideruten.

Cargotec

Cargotec presenterte en ny Hiab Multilift XR18S krokløft. Den er beregnet på treakslede biler og har fått en svært lett konstruksjon. I tillegg er den meget rask under arbeid. Økt nyttelast og mindre ståtid under håndtering betyr bedre økonomi.

Selskapet informerte også om at en ny lastebilkran vil lansert på høsten i år. Den har betegnelsen Hiab XS 544 HiPro og har en kapasitet på 52 tonnmeter. Maksimal rekkevidde med jibb er 35 meter. Også her har produktivitet og økonomi stått i fokus under utviklingen. Cargotec viste også en ny Zepro ZHD 3000 bakløfter på RAI.

DAF

DAF viste Euro 6-utgaven av sin 12,9 liters rekkemotor, og den har vi en egen omtale av i denne utgave av A&T. På RAI fant vi ellers flaggskipet XF105 Exclusive Edition. Utvendig legger man merke til en særegen lakkering på karosseri, spoilere, sideskjørt, støtfanger og speilhus, to kromhorn og aluminiumsfelger. Det innvendige utstyret omfatter blant annet lærratt, en ny generasjon komfortsete og dashbord med aluminiumdekor. Kjøleskap er standard og bilen er ellers utstyrt med det meste som kan fås av assistentutstyr og sikkerhetssystemer.

Powered by Labrador CMS