Øker egenkapitalen med 599,9 mill. kroner
Egenkapitalen i det statseide selskapet Nye Veier AS skal forhøyes fra 100.000 til 600 millioner kroner.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Regjeringen vil bygge og vedlikeholde landets infrastruktur bedre. Med ny og bedre organisering, økte bevilgninger, forutsigbar finansiering og raskere utbygging, får vi et hovedveinett som binder landet sammen og knytter Norge effektivt til hovedvegnettet i utlandet. En helhetlig, sammenhengende og effektiv utbygging av hovedvegnettet i Norge vil også styrke og utvide felles bo- og arbeidsmarkedsregioner og redusere antallet drepte og hardt skadde i vegtrafikken.
Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med et forslag fra regjeringen om at egenkapitalen i selskapet Nye Veier AS skal forhøyes fra 100 000 kroner til 600 millioner kroner. Forhøyelsen skjer i forbindelse med at selskapet fra årsskiftet 2015/2016 går over i operativ virksomhet.
I forslaget, som ble lagt fram i statsråd fredag 6.november, blir det også orientert om forskjellige personalmessige forhold knyttet til oppretting av selskapet og overføring av prosjekter fra Statens vegvesen til selskapet.
Selskapets egenkapital
Selskapet skal drive sin virksomhet for egen regning og risiko. Aksjelovens paragraf 3-4 krever at selskapet til enhver tid skal ha en egenkapital og en likviditet som er forsvarlig. Staten som eier vil til enhver tid vurdere selskapets egenkapitalsituasjon.
Egenkapital er risikokapital, og skal blant annet kunne være en buffer mot uforutsette kostnader og tap. Etter Samferdselsdepartementets vurdering vil en egenkapital på 600 millioner kroner være forsvarlig ut fra aksjelovens krav.
Selskapets aktivitetsnivå vil øke de nærmeste årene, og departementet vil i tråd med dette økte aktivitetsnivået foreta en fornyet vurdering av egenkapitalbehovet.
Likviditeten som følger av egenkapitaltilskuddet vil selskapet kunne bruke til bygging av vei. Det er selskapets ansvar å innrette aktiviteten innenfor bevilgningsrammene som fastsettes av Stortinget. Dette ansvaret betyr også at selskapet skal sørge for tilstrekkelig avsetning til å håndtere usikkerhet i prosjektgjennomføringen og sikre at selskapet opprettholder en akseptabel likviditet.
Ikke aksjeutbytte
Regjeringen legger til grunn at det ikke vil bli stilt krav til avkastning på egenkapitalen, og at det heller ikke legges opp til utbytte til eier. Eventuelle akkumulerte resultater skal i stedet benyttes til å fremskynde utbygging.
Rettslige rammebetingelser
Samferdselsdepartementet legger til grunn at selskapet skal være omfattet av regelverket om offentlige anskaffelser og offentlighetsloven.
Departementet legger også til grunn at selskapet skal være omfattet av forvaltningsloven i den grad selskapet er gitt myndighet til å treffe enkeltvedtak.
Samferdselsdepartementet vil i løpet av kort tid legge fram et lovforslag om omdanning for å overføre rettigheter og plikter fra Statens vegvesen til selskapet. På et seinere tidspunkt vil departementet også legge fram en proposisjon om lovomdanning på veiområdet.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?