Politikerne uenige om lastebilnæringens fremtid.
Politikerne uenige om lastebilnæringens fremtid.

Politisk lastebilkrangel

Per Olav Lundteigen tordnet mot både egne og opposisjon på NLFs debattmøte mandag kveld.

Opposisjonspartiene Frp og Høyre spriker i synet på hvordan en skal løse lastebilnæringens utfordringer.

Lastebilgeneral Geir A. Mo krevde politiske svar da han ledet NLFs debattmøte om norsk godstransportnærings fremtid på Havnepuben i Arendal.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Region 4 (Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland) inviterte til politisk samferdselsdebatt, som et vorspiel til valgkampens store partilederdebatt.

Hva vil en ny regjering gjøre med kabotasje og sosial dumping, konkurransevilkår og hvordan påvirker EU/EØS næringens premisser? Var sentrale spørsmål.

Blant deltagerne var Freddy De Ruiter (Ap), Ingjerd Schou (H), Per Sandberg (Frp) og Per Olaf Lundteigen (Sp).

- EØS-avtalen må sies opp for å stoppe fri flyt. Det ønsker også samferdselsminister Marit Arnstad. Men hun får ikke med seg Arbeiderpartiet. EØS-vennlige partier som Ap og Høyre bidrar til at den ene yrkesgruppen etter den andre overtas av lavtlønte utlendinger, tordnet Lundteigen.

Cowboyene vekk fra norske veier

- Vi har virkemidlene, men det kan selvfølgelig diskuteres om vi har vært flinke nok til å håndtere dem. Det er imidlertid en dårlig løsning å si opp EØS-avtalen. Det er likevel fullt mulig å bekjempe kabotasje og sosial dumping. Vi må lete etter virkemidler for å få cowboyene bort fra norske veier. Men jeg tviler på om vi makter å etablere et vanntett system, sa Freddy De Ruiter.

- Åtte år med rød-grønn regjering har bare forverret situasjonen for norsk lastebilnæring. Vi må se på muligheter for å ta noen grep med EØS-avtalen for å skape bedre handlingsrom, understreket Frps Per Sandberg.

Både Sandberg og De Ruiter understreket betydningen av å ansvarliggjøre transportkjøper.

- EØS-avtalen må beholdes. Derimot må vi jobbe for bedre virkemidler i en fri konkurranse. De rød-grønne driver ansvarsfraskrivelse og har gjort svært lite i løpet av åtte år, sa Schou.

Lastebilgeneral Geir A. Mo kunne imidlertid glede seg over at politikerne ønsket lastebilnæringen velkommen til diskusjon om de kom i regjeringsposisjon etter 9. september, nettopp for å etablere mer verdige forhold for godstransporten.

Forsiden nå