KOMMER: Hjullasteren Cat 906 (her prototype) på 6 tonn kommer som batterimaskin i 2020/21.
KOMMER: Hjullasteren Cat 906 (her prototype) på 6 tonn kommer som batterimaskin i 2020/21. (Foto: Klaus Eriksen)

Pon vurderte å utvikle batterihjullaster selv

Caterpillar viste prototypen på en Cat 906 på batteri på Bauma. Dette er en maskin den norske Cat-forhandleren seriøst har vurdert å bygge om til batteridrift selv.

Det er viden kjent at Pon på Berger utenfor Oslo, har bygget om gravemaskiner fra konvensjonell drift med dieselmotor til maskiner på batteri. Faktisk hadde Pon en slik maskin stilt ut på Bauma, verdens største anleggsutstilling. Det er en stor fjær i hatten for en norsk forhandler. Vi kommer tilbake til mer om den såkalte Z-Line-maskinen.

For inne på den gedigne Cat-standen i Hall B6, sto en annen elektrisk maskin. Cat jobber med å utvikle en batterimaskin av hjullasteren 906 på 6 tonn, og viste en prototype av maskinen på Bauma.

- Vi vurderte å utvikle denne selv, men la planene til side da vi hørte at Cat skulle gjøre det, sier adm. direktør Erik Sollerud i Pon Equipment.

VOLUM: Erik Sollerud (t.v.) og Ole-Petter Holene i Pon Equipment gleder seg til 906-hjullasteren kommer på batteri. Foto: Klaus Eriksen

- Dette er en maskin vi selger 50 av i Norge i året, og de fleste ville klart seg med batteridrift. De eneste som kanskje ikke ville klart det, er de som går i tung snørydding, sier servicedirektør Ole-Petter Holene.

Planen er at ferdig el-906 skal lanseres i 2020/21, men Pon Equipment håper selvsagt prosessen går raskere enn som så. Sollerud og Holene tror heller ikke prisen blir avskrekkende for batteri-hjullasteren.

VOLDSOMT: Caterpillar hadde den største innestanden på Bauma, med nesten hele Hall B6. Smekk full hele tiden mens vi var der! Foto: Klaus Eriksen

- Dette er en maskinmodell Caterpillar produserer flere titalls tusen av i året, og målet er at driftskostnadene uansett batteri eller konvensjonell skal vært likt for livsløpet til maskinen. En ting er sikkert, diesel blir ikke billigere, sier Holene.

NORSK MASKIN: Vi kaller den det, den ombygde Cat F323 Z-Line på batteri som er ombygd hos Fredrik Sætren (t.v.), Espen Paulseth og resten av Pon-gjengen i Norge. Foto: Klaus Eriksen

Utenfor Hall B6, nærmere bestemt på standen til den tyske Cat-forhandleren Zeppelin, sto det en maskin som Holene og Sollerud kjenner meget godt til. Pon i Norge er blitt kjent over hele «Cat-verden» for utviklingen av den 25 tonn tunge Cat 323F Z-Line batterigravemaskinen, og denne ønsket Zeppelin å vise på sin stand på Bauma.

- Dette er første, og mest sannsynligvis siste gang, at Pon Equipment fra Norge har en maskin utstilt på Bauma, sier Holene og smiler.

- Etter en halv dag her på Bauma, har vi fått enormt med oppmerksomhet for denne maskinen. Vi har hatt besøk av tunge aktører fra Australia og Canada med spørsmål om dette blir tilgjengelig på deres markeder, sier Sollerud som reiser land og strand rundt og snakker om den store batterigraveren.

- Blir den tilgjengelig på deres markeder da?

- I utgangspunktet ikke, men om etterspørselen blir stor får vi se på muligheter for å tilby maskinen utenfor Europa og. Da må vi også se på alternativer for produksjon. Cat spør oss om hva vi gjør med kapasiteten, og da svarer vi at vi finner en løsning. Dette er uansett som et byggesett, sier Sollerud.

Pon opplyser at de har 323F Z-Line nummer 4 og 5 i produksjon nå, og snart skal i gang med å forberede ombygging av Cats nye 8- og 10-tonnere (begge med fast bom) til batteridrift.

- Og hva når Caterpillar tar over og bygger batterimaskiner i disse klassene selv?

- Da smiler vi og går løs på noe annet. Vi vil ikke bygge maskiner, men gjør det for å tette hull i markedet midlertidig, sier Pon-duen.

- Det ryktes at dere snuser på å elektrifisere en 988-hjullaster for arbeid i tunnel?

- Snuser på er rett beskrivelse, men det blir i så fall en maskin på kabel. Det er en maskin med nesten 600 hk (51 tonn), noe som krever voldsomt med energi, sier Holene.

Forsiden nå