Slik tenker Dynapac at veireparasjoner kan utføres - mens bilene kjører over asfaltutleggeren.

Reparerer veien - uten å stoppe trafikken

Du tror det ikke før du får se det! Se video.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Veivedlikehold er en krevende øvelse, ikke minst for bilistene. Hvor mange ganger har du vel ikke sittet i kø og ergret deg over menn og maskiner som bokstavelig talt er i veien?

Se video nederst i artikkelen!

Nå kan det bli slutt på det. Atlas Copco-eide Dynapac har nemlig skissene klare til en ny type asfaltmaskin som kan jobbe mens bilene kjører over den!

Dynapac Red Carpet som maskinen heter, går på belter og har en integrert rampe for uhindret «overfart». Maskinens oppgave er å reparere sliten asfalt, fortrinnsvis i byer.

Mikrobølger

Red Carpet gjenvinner gammel asfalt gjennom flere prosesser i samme maskin: En stor mikrobølgevarmer i fronten varmer opp asfalten og bindemiddelet i den. Deretter skrapes dekket løs og tas opp i en blandetank hvor det tilsettes friskt bindemiddel. Så legges asfalten på nytt, og bakerst på maskinen er det valser som besørger kompakteringen.

Det er mange spennende detaljer i den nye maskinen.

Maskinens lave fart innebærer at den nylagte asfalten bak Red Carpet er klar til å bli kjørt på umiddelbart.

Kjent teknologi

Noe for fremtiden, sier du? Vel, all teknologi og alle komponenter i Red Carpet finnes og brukes i dag! Det er bare sammensetningen som er ny.

- Vi kjører jo bilene våre gjennom automatiske vaskeanlegg, og for den saks skyld av og på ferger hver dag. Så hvorfor skulle ikke rampen over Red Carpet fungere?

Dette sier industridesigneren Gosha Galitsky, mannen bak Red Carpet.

Sammen med ingeniører fra Atlas Copco så han på dagens veivedlikehold, og kom frem til at det har vært lite utvikling de siste 40 årene.

- Utstyret man bruker til vedlikehold er egentlig konstruert for å lage nye veier. Det var dette vi ville gjøre noe med, sier Galitsky.

PS! Utviklingen av Red Carpet begynte som en masteroppgave på Umeå universitet i Sverige. Foruten Atlas Copco/Dynapac har også NCC vært involvert i prosjektet.

Powered by Labrador CMS