Rydder seg til topps på designpallen

Rydder seg til topps på designpallen

Familiebedriften Øveraasen og Eker Design har utviklet en maskin for snørydding på flyplasser. På Designdagen 2. april mottok de Hedersprisen for god design.

- Design er nødvendig for å hevde seg i et hardt konkurranseklima. Da holder det ikke at produktet ditt er teknisk bra alene. Design har hjulpet oss å få ned produksjonskostnadene og samtidig utvikle en mer driftssikker og servicevennlig snørydder som du snart finner på flyplasser over hele verden, sa adm. direktør Thor Arve Øveraasen i forbindelse med utdelingen.

- Dette er en modig designjobb for en liten og tradisjonsrik bedrift på Gjøvik. Sammen med Eker Design har Øveraasen laget en snøryddemaskin verden aldri har sett maken til før, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd som arrangerer Designdagen.  

Futuristisk snørydder

Nye og strengere miljøkrav gjorde at Øveraasen måtte gå i tenkeboksen. Nå har den familieeide bedriften lansert en maskin «som ligger mange år foran konkurrentenes snøryddere», ifølge dem selv.  

- Vi ha fått tilbakemeldinger fra markedet om at vi ikke bare har tatt ett skritt fremover med Øveraasen Performance Line, men 50 skritt! Jeg har snakket med folk som mener snøryddingsmaskinen vår ligger 20 år inn i fremtiden, forteller Øveraasen.

Det er godt over 100 år siden Øveraasen startet med motorproduksjon, og i allerede i 1923 kom de opp med en snøplog som kunne monteres på bil. Deretter har det gått slag i slag. I dag jobber snøryddingsmaskiner fra Gjøvik på flyplasser i Europa, Nord-Amerika, Grønland, Tibet og til og med på Sydpolen.

- Det er ikke akkurat noen ulempe å komme fra Norge når du skal selge maskiner for snørydding. Kundene stoler på at vi vet hva vi driver med her oppe, smiler Øveraasen.  

Snakket med førerne

Nye utslippsregler som gjelder fra og med i år gjorde at Øveraasen måtte skifte til en mer miljøvennlig motor. Produsenten bestemte seg for å utvikle en maskin som også skulle møte det de mente var fremtidens krav til miljø, vedlikehold og snørydding.  

Mens selskapets egne ingeniører bygde innmaten til den nye maskinen, gikk Øveraasen og Eker Design i tospann i gang med å utvikle de ytre delene. Eker Design gjennomførte omfattende intervjuer og brukerundersøkelser både blant Øveraasens ansatte og ute på flyplassene.  

Resultatet er en maskin der karosseriet er laget av komposittmaterialer istedenfor stål, noe som løser rustproblemer. Alle karosserideler kan åpnes slik at servicepersonalet lettere kan komme til. I tillegg kan brukerpanelet i førerhuset styres selv med arbeidshansker på, dette bedrer både komfort og sikkerhet på kalde dager.

Forsiden nå