Scania G450 EGR + SCR får nå en tvilling, men ikke enegget. Tvillingen klarer seg nemlig bare med SCR.

Scania med 450 hk uten EGR

Scania har nå lansert en ny Euro 6-motor uten eksosresirkulering (EGR). Effekten er 450 hk, og motoren er i hovedsak beregnet for kontinental langtransport i 40-tonnssegmentet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Scania er den eneste globale motorprodusenten som tenker alternativt når det gjelder Euro 6-teknologi. De fleste benytter kombinasjonen EGR og SCR (Selective Catalytic Reduction), mens Iveco kun bruker SCR. Scania er mest på EGR + SCR, men har fra før tre rene SCR-motorer (320, 360 og 410 hk). Nå kommer også den fjerde.

Det er spesielt de gode erfaringene med 410-hesteren som har fått scania til å ta frem en variant på 450 hk med kun SCR-rensing. Mange europeiske flåtekunder har gode erfaringer med 410-hesteren, men kan tenke seg litt større effekt. Fordelen med en ren SCR-løsning er en enklere motorkonstruksjon uten EGR-system og en egen EGR-kjøler, men motorene klarer seg også med en relativt enkel turbo uten variabel geometri.

Den nye Scania 12,7 liters DC13 147 klarer Euro 6-kravet kun ved hjelp av fast turbo og SCR-katalysator.

Tvillinger

Motordiagrammet for Scania DC13 147.

Scania får med dette to 450-hesters Euro 6-motorer, en med og altså en uten EGR. Også maksimalt dreiemomentet er helt likt for de to motorene, 2350 Nm fra 1000 til 1300 o/min. Ifølge Joel Granath, leder av Product Management hos Scania, har SCR-motoren 1% lavere drivstofforbruk. Prisen man må betale for det og en enklere og litt lettere motorkonstruksjon, er en fordobling av AdBlue-forbruket fra ca. 3% for EGR + SCR-varianten til 6% med den nye SCR-motoren.

Den nye motoren vil ikke bli levert i en egen versjon for biodiesel, ettersom det finnes en 450-hesters variant med både EGR og SCR for slikt drivstoff.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS