I stedet for det vanlige håndtrykket, skålte daglig leder i B.S. Graveservice AS Lars Børge Stene (t.v.) med prosjektleder i Statens vegvesen Jan Helge Egeland.
I stedet for det vanlige håndtrykket, skålte daglig leder i B.S. Graveservice AS Lars Børge Stene (t.v.) med prosjektleder i Statens vegvesen Jan Helge Egeland. (Foto: Lars Helge Rasch, Statens vegvesen)

Signerte riksvei-jobb

B.S. Graveservice AS skal rehabilitere riksvei 9 Fånefjelltunnelen.

Midt i mai 2018 starter arbeidene på utsiden av Fånefjelltunnelen på riksvei 9 i Bygland i Setesdal.

Onsdag 25. april ble det klart at B.S. Graveservice AS fra Hauge i Dalane skal gjøre jobben for Statens vegvesen.

B.S. står for Bjarne Solli, men det er Lars Børge Stene som er daglig leder for entreprenørselskapet. Onsdag ble kontrakten på drøye 38,6 millioner skrevet under av nettopp Stene og vegvesenets prosjektleder Jan Helge Egeland.

Nattestengt i tre uker

Tunnelen blir helt stengt i perioden fra og med mandag 27. august til og med torsdag 27. september.

I stengningsperioden blir det omkjøring på fylkesvei 304 på vestsiden av Byglandsfjorden mellom Byglandsfjord sentrum og Storestraum. Etter perioden med helstenging kommer en tre ukers periode med nattestenging av tunnelen.

Fånefjelltunnelen er 611 meter lang og skal oppgraderes etter Tunnelsikkerhetsforskriften. Arbeidene som skal utføres er blant annet at alt sikkerhetsutstyr skal skiftes ut, og det blir ny belysning, nødforbindelse, brannslukkere, nødtelefoner og ny og bedre forbindelse til Vegtrafikksentralen.

Arbeidene skal være ferdige i løpet av november 2018.

Eget system for gående og syklende

En liten nyvinning for tunnelen, er et system gående og syklende som kan trykke på en knapp for å skru på et skilt som varsler bilistene om at det er gående og syklende i tunnelen.

Det skal også bygges nytt overvannsanlegg inne i tunnelen, samt renseanlegg for vaskevann utenfor tunnelen, og det skal gjøres supplering av dagens vann- og frostsikring for å unngå drypp og isdannelser inne i tunnelen.

Det kommer også på plass nytt nødfortau og et nytt teknisk bygg på sørsiden av tunnelen.

Forsiden nå