Denne tøft folierte Renault K520 6x6 Heavy-en markerer starten på salget av anleggsbiler i Renaults K-serie fra importør Volvo Norge.
Denne tøft folierte Renault K520 6x6 Heavy-en markerer starten på salget av anleggsbiler i Renaults K-serie fra importør Volvo Norge. (Foto: Hans Kristian Barbøl)

Starter salg av anleggsbilen Renault K i Norge

LILLESTRØM (AT.no): På Transport & Logistikk 2019 siste helgen i september viste importør Volvo Norge denne tøffe Renault K520 6x6 Heavy tippbilen.

K-serien hadde verdenslansering i 2013, og den erstattet Kerax. Dette er et relativt lite segment for Renault, og den ble ikke tatt inn til Norge de første årene av Renault-importøren.

Nå er ting i ferd med å endre seg. Stadig flere vurderer å kjøpe rendyrkede dumperlastebiler som et alternativ til rammestyrte dumpere på anlegg. Dermed er K-serien nå blitt en del av utvalget fra den norske importøren fra september 2019.

Tekniske spesifikasjoner om Renault K520 6x6-en som sto utstilt på messen. Foto: Hans Kristian Barbøl

- K-serien kan fås i flere varianter, der 6x6 og 8x8 er de med best fremkommelighet. Vi har valgt å satse på 6x6 i første omgang, sier salgsdirektør Renault Trucks hos Volvo Norge, Viggo Noreng, til AT.no.

Den kamuflasje-folierte K520-en på Renault-området kom til Norge rett før messen som den første av K-serien. Etter messen skal den rett på kundedemoer.

Den sitter høyt, den som kjører K-serien. Foto: Hans Kristian Barbøl
Det er relativt luftig under den opphøyde K-serien. Foto: Hans Kristian Barbøl

Forsiden nå