Med sine 110 tonn er Kleemann Mobicone 13S et av landets største finknuseverk.

Kleemann hos Lemminkäinen

I løpet av året er ca. 180 tonn Kleemann satt i drift i pukkverket til Lemminkäinen Norge AS i Lødingen i Nordland. Her skal de to knuseverkene årlig produsere ca. 140.000 tonn tilslag til Lemminkäinens asfaltvirksomhet nordpå.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Tilslagsmassene skal benyttes på Lemminkäinens asfaltverk i Bodø og Harstad/Kasfjord og muligens i Tromsø. Grovknuseverket Mobicat 120Z på 73,6 tonn var den første Kleemann som inntok Lødingen. Det skjedde i april. I juni ankom finknuseverket Mobicone 13S som med sine 110 tonn, er blant landets største finknuseverk.

250 tonn i timen

Grovknuseverket Mobicat 120Z har ifølge Wirtgen Norway AS en produksjonskapasitet på ca. 250 tonn/time av ferdigvare 0-120 mm. Verket har hydraulisk sammenleggbar materlomme på8 m³, en vibrasjonsmaterrenne som er1,0 mhøy,1,2 mbred og3,5 mlang og et forsikt med bredde 1,2 m og lengde2,5 m.

Kjefteknuseren SStR (rotasjon) på 24,5 tonn har inntaksåpning 1200x800 mm. Under knuseren ligger en vibrasjonsmaterrennesom er 1,15 m høy,1,3 m bred og 2,6 m lang. Knuseverket har ferdigvaretransportører, metallseparator, radiostyring og et Leroy Somer-aggregat. Dieselmotoren (m/turbolader) fra Scania yter 359 kW (488 hk).

Verkets transportmål er bredde på3,0 m, høyde4,05 moglengde18,2 m.

Tungvekter

Finknuseverket Kleemann Mobicone 13S, samt en ekstra materenhet, produserer i Lødingen hovedsakelig fraksjonen 0-8/8-11/11-16 mm, og kapasiteten er ca. 200 tonn/time av nevnte ferdigvarer.

Det beltegående verket veier ca. 110 tonn og er et av kongerikets største mobile finknuseverk. I produksjonsstilling er verket23,2 mlangt, ca.8,5 mhøyt ogca.17 mbredt.

Ekstra materenhet

110-tonneren har3,5 m³materlomme med trinnløs, regulerbar vibrasjonsmater, en KHP4-konknuser, et 3-dekket sikt med bredde2,35 mog lengde6,0 m. De to øverste dekkene har hver et areal på14,1 m², mens det nedre dekket er12,7 m². Verket er utstyrt med fem kraftigbygde transportører for å kunne lukke kretsen, samt for å ta ut respektive ferdigvarer. Elektroniske komponenter som for eksempel nivåvakt og metalldetektor, er lagt inn i et sentralt plassert styreskap hvor det hele er sammenkoplet for å kunne styre knuseprosessen automatisk.

I tillegg til finknuseverket er det levert en separat ekstramater for innmatning direkte til konknuseren. Materenheten består av en materlomme på12 m³, en trinnløs regulerbar vibrasjonsmater samt en transportør for grovknust materiale direkte til finknuseren. Elektronikken til ekstramateren er koplet sammen med elektronikken i styreskapet på finknuseverket.

Kraftkilden(e) i 110-tonneren er Scania-motoren DC16 (m/turbolader) på 579 hk (426 kW) og en 610 kVA Leroy Somer-generator.

Powered by Labrador CMS