I prosjektet inngår 22 bruer, ei hengebru, 23 portaler og fire toløps tunneler. Når dette blir samlet i én stor kontrakt, blir kontrakten for Sotraforbindelsen den største anleggskontrakten så langt i Norge, ifølge Statens vegvesen.
I prosjektet inngår 22 bruer, ei hengebru, 23 portaler og fire toløps tunneler. Når dette blir samlet i én stor kontrakt, blir kontrakten for Sotraforbindelsen den største anleggskontrakten så langt i Norge, ifølge Statens vegvesen. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Tre prekvalifisert til å bygge Sotraforbindelsen

Kineserne ble ikke kvalifisert til rv. 555-kontrakt verdt ca. 17 milliarder kroner. Ingen norske selskap deltok i prekvalifiseringen.

Statens vegvesen har kvalifisert tre entreprenørfellesskap for neste fase i tilbudskonkurransen på rv. 555 Sotraforbindelsen. De inviteres med videre til avklarings- og tilbudsfasen for kontrakten på OPS prosjektet (OPS = Offentlig Privat Samarbeid).

De tre kvalifiserte leverandørgrupperingene er: 

  • Sotra link bestående og eid av FCC Construcción S.A., Salini Impregilo S.p.A., SK Engineering & Construction Co. Ltd. og Macquarie Corporate Holdings Pty Limited
  • ITIAS bestående og eid av ITINERA S.p.A., IHI Corporation og ASTM S.p.A.
  • Via Sotra bestående og eid av VINCI Concessions S.A.S., VINCI Highways S.A.S., Acciona Concesiones S.L. og Implenia Switzerland Ltd.

(Navnene på OPS-selskapene de planlegger å etablere er foreløpige, og kan bli endret)

China Communications Construction Company Ltd søkte også om å bli prekvalifisert, men kom ikke med videre.

- De tre selskapene består av store aktører med erfaring fra gjennomføring av store samferdselsprosjekter med komplisert trafikkavvikling. Alle selskapene har i tillegg erfaring fra gjennomføring av alle faser innen kontraktsformen OPS, finansiering, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold. I tillegg er det gledelig at samtlige leverandørgrupperinger har knyttet til seg støttende virksomheter fra Norge innen prosjektering, bygging, drift og vedlikehold, og som trolig allerede nå fra mai av vil bli engasjert i arbeidet, sier Bettina Sandvin direktør for kontrakt og marked i divisjon Utbygging.

Selskapene må mobilisere

- Prosjektet går nå inn i en ny fase der selskapene skal starte tilbudsarbeidet og forstå rammebetingelsene for prosjektet i detalj, sier Statens vegvesen sin prosjektleder Arve Tjønn Rinde.

- Helt konkret er vår forventing at selskapene nå mobiliserer nok ressurser, og starter det omfattende arbeidet med å lese seg opp og forstå rammene og grensesnittene som er gjeldende for Sotrasambandet sier Rinde.

Neste fase kalles avklaring og tilbudsfase, der det skal gjennomføres fire avklaringsmøter med hver leverandør. Det første møtet skal gjennomføres i slutten av mai. Hver møteserie har definerte temaer.

Ny arbeidsform som følge av koronaviruset

Covid-19 har medført at selve prekvalifiseringsfasen har blitt gjennomført på hjemmekontor, og all samhandling i prosjektteamet har skjedd via digitale plattformer som Skype og Teams.

- Vi har fått en endret arbeidsform som etter mitt syn er effektiv og langt mer tydelig. I tillegg kan en samhandle med mange kollegaer samtidig der alle har samme kontaktpunkt. Med god planlegging er det enklere å fokusere på de beslutninger som gir fremdrift, sier Rinde.

En av målsetningene med å legge hovedsetet for divisjon utbygging til Bergen var nettopp å trekke på kompetansen og entreprenørskapet som er på Vestlandet.

- Her er erfaring fra store næringer som skipsbygging samt olje- og gassindustrien som Statens vegvesen ønsker å lære av, sier divisjonsdirektør for Utbygging Kjell Inge Davik.

Statens vegvesen er en markant aktør på Vestlandet med flere store og viktige prosjekter som er under utvikling.

- Da er det ekstra spennende når gjengen på Sotraforbindelsen forteller meg at prekvalifiseringsprosessen har blitt gjennomført mer effektivt og målrettet enn tidligere. Fremover blir det viktig å videreføre dette arbeidet, og hele tiden søke nye digitale løsninger som bidrar til mer vei for pengene, sier Davik.

Fortsetter videre i høyt tempo

Prosjektteamet på Sotraforbindelsen er godt i gang med å beskrive arbeidsmetoden for neste fase.

- Vi har et godt driv i prosjektet, og dette skal vi ta med oss videre inn i avklarings- og tilbudsfasen. Det er allerede satt av datoer for gjennomføring av de ulike møtene med selskapene via digitale plattformer. Samtidig kjenner vi ikke fjesene eller personene bak skjermene for de ulike selskapene, noe som gjør denne fasen ekstra spennende. Selv om tilbudsevaluering skjer etter er relativt lik internasjonal metode, vil språk, kultur og digitale barrierer påvirke gjennomføring av møtene, sier Rinde.

Den største bekymringen Vegvesenet har for øyeblikket, er at de tre valgte selskapene ikke mobiliserer tilstrekkelig med ressurser og starter opp tilbudsarbeidet raskt nok. Erfaring fra tidligere OPS-kontrakter er at selskapene ikke kommer skikkelig i gang, noe som medfører at en taper verdifull kunnskap og tid.

Første tilbudsfrist er 18. desember. Deretter følger en rekke forhandlingsmøter og nye tilbudsinnleveringer. Annonsering av OPS-selskap som skal finansiere, prosjekter, bygge, drifte og vedlikeholde Sotraforbindelsen i 25 år er planlagt i juli 2021.

Kontrakten på forbindelsen har en anslått verdi på rundt 17 milliarder kroner for prosjektering og bygging, pluss drift og vedlikehold over 25 år.

Byggestart er estimert til rundt årsskiftet 2021/22.

Forsiden nå