Sleipner DB120 i bruk i en gruve i Sør-Afrika. Gruven er ti km og har 13 dozere. Etter at de tok DB120 i bruk, er vedlikeholds-kostnadene nå lavere på 13 dozere enn det var på ni av de 13 tidligere.
Sleipner DB120 i bruk i en gruve i Sør-Afrika. Gruven er ti km og har 13 dozere. Etter at de tok DB120 i bruk, er vedlikeholds-kostnadene nå lavere på 13 dozere enn det var på ni av de 13 tidligere. (Foto: Sleipner Finland Oy)

Tungtransport!

Sleipner Finland Oy produserer utstyr for transport av tungt gruveutstyr.

Selskapet har en E-serie. Dette er et hjulsystem som gjør at tunge beltegravere kan transporteres som en Brøyt. Les om hvordan to norske bedrifter bruker E-serien her.

Bildet over viser DB-serien, nærmere bestemt en DB120, koblet til en rammestyrt Cat-dumper som fungerer som trekkvogn.

Den er lastet med verdens største dozer, Komatsu D475A, og kan selvfølgelig ta mindre dozere også. Lastekapasiteten er 120 tonn for dozere og rigger.

Den kan frakte gravemaskiner opp til 90 tonn. De som er større enn dette henvises til E-serie-transport.

Lastetilt som også er brems

Lasteplanet tiltes hydraulisk for på-/ og avkjøring. Tiltefunksjonen brukes også som bremsesystem under transporten. Det kreves ingen bremsekraft på semihengeren fra trekkdumperens hjul.

Planet tiltes ved lasting og lossing, samt bremsing. Foto: Sleipner Finland Oy

Det skal ta under to minutter å laste en dozer på semien. Svingradius oppgis til elleve meter. Bakkeklaringen er 60 cm.

DB120 skal kunne kobles til alle de mest brukte rammestyrte dumperne i verden (40 tonn+).

De mest brukte trekkerne, er Cat 745, Volvo A45 and Bell B50.

Tilpasning

En kunde av DB120 må fjerne tippkasse og tippsylindere. Andre tilpasninger utføres av Sleipners mekanikere. Rammestyrte dumpere kan også leveres som chassis fra fabrikk.

Å bytte mellom trekker-påbygg og dumperpåbygg er ikke gjort i en fei: En typisk DB120 med trekker brukes daglig over store avstander i gruver. Sammenkoblingen mellom de to er «permanent» og det finnes absolutt ingen hurtigkobling.

AT.no har liten tro på at det finnes en eneste DB120 i Norge. De er bygget for store gruveområder i Amerika, Afrika, Asia og Australia. MEN dersom det finnes en slik i drift i Norge - gi oss beskjed!

Forsiden nå