FLOTT: Den nyeste bilen til Akva-Ren AS, MAN TGX 33.560 8x4, på naturskjønn, men krevende vei på Senja.
KOMMER FREM: Fireakslet bil med tandemdrift og toakslet henger er optimalt for å klare stigningen opp til Kaperskaret mest mulig uten bruk av kjettinger.
RYGGING: Det krever sin sjåfør å rygge inn 19 meter bil og henger for å få lastet her.
SETT PÅ TV: Brøytestasjonen i Kaperdalen på Senja er ett av opptaksstedene for vinterens TV-program «Brøyt i vei» hvor du kan ha sett f.v. Torbjørn Nordeng og Paul Kyrre Pettersen.
TUNNEL: I kaperskaret bærer det inn i en tunnel før vi begynner å kjøre ned mot kysten på Yttersia av Senja.
VAKKERT: MAN TGX 33.560 8x4 tilhørende Akva-Ren AS under transport på Senja.
BIPRODUKTER: Akva-Ren AS har marine biprodukter som spesialitet. Her lastes det ensilasje på naturskjønne Senja.
SMALT:Trang tunnel med innvendig møteplass på Yttersia på Senja.
VINTERMØRKE: Ut på formiddagen er det fortsatt lite dagslys å spore tidlig i februar så langt mot nord.

Tysk på Yttersia

Hvis du tror at alle utenlandske sjåfører er udugelige på norske vinterveier og snakker et uforståelig språk, har du ikke truffet tyske Bodo Falkenstern.

Men det har vi, av alle steder på en av landets tøffeste fjelloverganger, Kaperdalen på øya Senja i Troms. De som har sett på TV-programmet «Brøyt i vei» vil vite at dette var et av opptaksstedene. Høyeste punktet ved Kaperskaret er riktignok under 400 meter over havet, men vi befinner oss langt mot nord, og yttersiden av Senja har en spektakulær natur og ofte krevende vær.

Været viste seg fra sin beste side de få timene vi var sammen med Bodo, men likevel krever veien sin mann. Her finner vi serpentinveier og klaustrofobiske tunneler med innvendige møteplasser. Og lasteplassen skulle vise seg å være av det slaget man nesten må være norgesmester i rygging for å komme til.

Fisk

Bodo kjører en flunkende ny, fireakslet MAN 33.560 med toakslet henger. Både bil og henger har tankpåbygg, men her er det ikke noe fossilt oljeprodukt om bord. Bilen er en av tre tilhørende Lyngen-selskapet Akva-Ren AS og går hovedsakelig i egentransport.

Selskapet har marine biprodukter som spesialitet og har et utstrakt samarbeid med hele fiskerinæringen i Nord-Norge. Tidligere ble det dumpet mye fisk på havet, ikke minst fra oppdrettsnæringen. Det er det så godt som slutt med. Alt av restprodukter kan benyttes. Les mer om dette i Anlegg&Transport nummer 3, 2016.

DYKTIG:Tyske Bodo Falkenstern er en sympatisk og dyktig sjåfør som behersker krevende nordnorske veier på en sikker og overbevisende måte.
DYKTIG:Tyske Bodo Falkenstern er en sympatisk og dyktig sjåfør som behersker krevende nordnorske veier på en sikker og overbevisende måte.

 

Grunnfarnes

Formiddagen vi fulgte med Bodo, skulle han til bedriften Flakstadvåg Laks AS som har en avdeling på Grunnfarnes på Yttersia som man gjerne sier på Senja.

Bodo forteller at han ikke var like høy i hatten første gangen han skulle ut til Grunnfarnes.

- Min første tanke var at dette går rett og slett ikke an, forteller han på godt norsk. Han har vært i Norge siden 2013 og snakker språket godt.

- Kommer du fra tyske motorveier, er dette veldig smalt, veldig svingete og noen ganger veldig glatt, fortsetter han.

- Men når du blir vant til det, er det flott å være yrkessjåfør i Nord-Norge. Kjøringen er variert og utfordrende, og det ble jeg mer og mer glad i etter hvert som skrekken ga seg. Det er lite trafikk, men treffer hyggelige folk, og man hjelper hverandre når det er nødvendig. Og så er det ordnede og gode arbeidsforhold hos Akva-Ren. Kort og godt; jeg trives, slår han fast.

Bil for oppgaven

Lastingen av bil og henger tok ikke lang tid, og så bar det tilbake i retning Akva-Rens avdeling på Furuflaten i Lyngen. Opp mot Kaperskaret er det både bratt og svingete. Det er snø på veien, men noen få kuldegrader og tørt. Bilen er langt på vei spesifisert for kjøring på Senja, og det er ingen problemer med å komme opp bakkene.

- Men jeg trenger absolutt 560 hk opp her, kommenterer Bodo.

Han har mange år bak seg som yrkessjåfør i Tyskland der han blant annet kjørte dyrefor. Erfaringen derfra kommer godt med i kjøringen for Akva-Ren som har beslektede produkter og der mye av regelverket er det samme. Les mer om vogntoget i Anlegg&Transport nummer 3, 2016.

Forsiden nå