Norges Lastebileier-Forbunds leder, Geir A. Mo, mener Statens vegvesen feilaktig stempler mange norske lastebileiere som bomsnikere.
Norges Lastebileier-Forbunds leder, Geir A. Mo, mener Statens vegvesen feilaktig stempler mange norske lastebileiere som bomsnikere.

- Vegvesenet gir gebyr feil

Statens vegvesen (SVV) mener å ha avslørt at norske lastebiler registrerer seg som lette biler i stedet for tunge biler. Forskjellen når det gjelder bompengebetaling er enorm.

I løpet av kort tid har Statens vegvesen innkassert halvannen millioner kroner i gebyr for det som er omtalt i media som norske lastebileieres svindel med obligatoriske bombrikker.

- Våre medlemmer viser frem skriftlige Autopass-bekreftelser på gyldige bombrikker for tung bil. Lastebilene blir likevel definert som lett bil, altså personbil i Statens vegvesens datasystemer, sier adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.

- Den obligatoriske bombrikken gir våre medlemmer en mulighet til å konkurrere på like vilkår med utenlandsk lavpris-transport. Vi har kjempet for denne bombrikkeordningen i mange år. Når norske myndigheter nå markedsfører norske transportører som bompengesvindlere gjennom media, er det ødeleggende for norske transportørers omdømme. Våre medlemmers eksempler dokumenterer at virkeligheten er langt mer sammensatt, sier Mo videre.

- Noe som ikke stemmer

Statens vegvesen innrømmer under utekontrollene at det er noe som ikke stemmer, hevder NLF i en pressemelding.

Men til tross for at bileierne og sjåførene kan legge frem kvitteringer for gyldige bombrikker fortsetter bøteleggingen.

- Vi har etter hvert mange eksempler på at transportørene har alle papirene i orden. Det er derfor fortvilende at SVV fortsetter bøteleggingen, og med bred penn i media slår fast at norske transportører er juksere, sier Mo.

- Vi er også svært forundret over at bombrikken og bilskiltet ikke blir sammenlignet i en base etter bompassering, sier Mo.

Dette ville i så fall ha avslørt hvem som jukser, eller at det er gjort tastefeil fra bomselskapets side. I dag er det slik at når en bil passerer en digital bom så skannes enten skiltet eller bombrikken, ikke begge deler. Dersom en norsk bil ikke har brikke, vil skiltet bli avlest og bomregning tilsendt.

- Myndighetene må rydde opp

- Samferdselsmyndighetene må umiddelbart rydde opp i det kaoset som nå åpenbart råder. Verken norske myndigheter eller norsk transportnæring kan leve med at kontrollørene skriver bøter på feil grunnlag for deretter å henge ut en hel næring som juksere, avslutter Mo.

Liste fra NLF over gebyrer som ifølge forbundet er feil:
- LRN på Gjøvik har fått bot for fem biler som alle hadde godkjent bombrikke. Bekreftet fra AutoPASS. Men bombrikken lå ikke i bilen fordi firmaet ikke hadde fått den tilsendt ennå.
- Et NLF-medlem ble ilagt bot på 8 000 kroner, fordi det ifølge veimyndighetens digitale arkiv sto negativ saldo på bombrikken. Når fakturaen ikke har forfall før fremover i tid så skal det ikke være mulig å ilegge bot.
- Et NLF-medlem ble tatt for bomjuks med fire forskjellige biler på samme dag, i Seljord, Ørje og på Svinesund. Bøtene ble 32 000 kroner. Bilene ble bekreftet registrert som tunge hos ABAX (selskap som administrerer bompasseringer) i god tid før bøteleggelsen.
- NLF kan vise til oppsigelser av bombrikker som ikke blir fulgt opp når biler er blitt solgt.
- NLF kan bekrefte at et medlem hadde så kort vei hjem fra Ørje kontrollstasjon til bedriften sin, at han reiste og hentet AutoPASS-papirene. Disse viste at han hadde registrert bilen som tung. Likevel fikk han bot.
- Sjåførene får beskjed av myndighetene om at bileieren må betale boten, og så en ny beskjed om å søke andre myndigheter for å få pengene tilbake, hvilket de også blir forsikret om av den selvsamme myndigheten om at de får.
- NLF-test. Tirsdag 6. januar gjorde en av NLF-bileiere et eksperiment. Han hadde på forhånd fått bekreftelse fra AutoPASS-leverandøren om at alt var i orden med brikken. Så kjørte han over grensen til Sverige og snudde for å møte storkontrollen på Svinesund. Resultatet var 8 000 kroner i bot fordi brikken fortalte Statens vegvesen at lastebilen var en personbil. Da kontrolløren ble konfrontert med dette vek han ikke fra bøteleggelse.

Forsiden nå