Adm. direktør Erik Sollerud (t.v.) og segmentsjef BCP, Dagfinn Sand, hos Pon Equipment AS hadde elektrisk nytt og fortelle om på Arctic Entrepreneur 2019.
Nyhetene gjaldt leveringstiden for nye Cat 307.5 (bak) og at de skulle produsere elektriske versjoner av 307.5/310 i Norge for levering i løpet av 2019. Den våkne leser ser at maskinen er merket med 307. Det er for ikke å tiltrekke seg oppmerksomhet når den har gått i test i Norge.
Adm. direktør Erik Sollerud (t.v.) og segmentsjef BCP, Dagfinn Sand, hos Pon Equipment AS hadde elektrisk nytt og fortelle om på Arctic Entrepreneur 2019. Nyhetene gjaldt leveringstiden for nye Cat 307.5 (bak) og at de skulle produsere elektriske versjoner av 307.5/310 i Norge for levering i løpet av 2019. Den våkne leser ser at maskinen er merket med 307. Det er for ikke å tiltrekke seg oppmerksomhet når den har gått i test i Norge.

- Vi gjør den nye 8-tonneren elektrisk

- Og vi skal være leveringsdyktige på den (elektriske Cat 307.5 gravemaskinen) i løpet av 2019, sier adm. direktør Erik Sollerud i Pon Equipment AS.

Fra høsten 2018 er Caterpillars nye beltegraver 307.5 (8 tonn) testet i Norge av Oslo/Akershus-avdelingen til Kaare Mortensen AS (Vestfold).

Den nye gravemaskinen skal erstatte den utgående modellen 307E2. Etter hvert kommer også de litt større modellene 308, 309 og 310 (10,2 tonn) i den nye minigraver-serien.

Det er modellene 307.5 og 310 som kommer på markedet først. Disse to har fast bom.

308 og 309 har svingbom.

- Cat 307.5-maskinen har fungert godt på test i Norge. Vi har solgt en del av dem allerede. Levering vil bli fra juni 2019, sier segmentsjef BCP, Dagfinn Sand, hos Pon Equipment AS.

Nye Cat 307.5 er litt annerledes i formen enn man er vant til på Cat-gravemaskiner. Foto: Hans Kristian Barbøl

Norge er et av de største markedene i verden for maskiner i denne størrelsen (8-10 tonn) med fast bom.

Cat 307.5 har en løftekapasitet på 2,9 tonn, tre meter fra skjær, og Cat 310 løfter 5,3 tonn på samme avstand.

- Alt er nytt og alt er Cat på disse maskinene, som er utstyrt med elektrohydraulisk betjening, sier Sand.

Cruisekontroll

De nye «småmaskinene» lages etter samme prinsipp som Caterpillars nye større gravemaskiner som har færre deler, flere universale deler og mindre varmeproduksjon i hydraulikken.

307.5 (åtte tonn) og den større 310 (ti tonn) har samme overvogn og dermed veldig mange deler som går om hverandre.

Cat 307.5 minigraver

  • Motor: Cat C2.4 Turbo på 41,7 kW (55,9 hk) ved 2400 o/min
  • Vekt: 7532 til 8233 kg
  • Hydraulikksystem: 167 L/min ved 2400 o/min
  • Hastighet sving overvogn: Maks. 10 rpm
  • Bredde: Standard beltebredde 2200 mm, skjærbredde 2280 mm og overvognbredde 2250 mm 
  • Høyde fra bakken til toppen av førerhuset: 2514 mm
  • Maks. gravedybde: 4107 mm med standard stikke og 4649 med lang stikke

Disse gravemaskinene har en bryter på venstre spak som kan styre beltene og en bryter på høyre skap som kan styre skjæret.

Via et display er det mulig å for føreren å stille inn ønsket hastighet på bom og stikke, og det er mulig å kjøre beltene med cruisekontroll.

Slapp elektrisk nyhet

Nye Cat 307.5 har vært kjent temmelig lenge. Men 23. januar, på MEF-messen Arctic Entrepreneur på Gardermoen, slapp

Cat 310 minigraver

  • Motor: Cat C3.3B på 53,3 kW (71,5 hk) ved 2200 o/min
  • Vekt: 9601 til 10.182 kg
  • Hydraulikksystem: 233 L/min ved 2400 o/min
  • Hastighet sving overvogn: Maks. 10,6 rpm
  • Bredde: Standard beltebredde 2470 mm og standard skjærbredde 2470 mm
  • Høyde fra bakken til toppen av førerhuset: 2624 mm
  • Maks. gravedybde: 5174 mm

Pon Equipment AS en «bombe»:

De skal bygge om Cat 307.5 og 310 til elektrisk drevne Z-line-ere.

- Og vi skal bli leveringsdyktige på disse i 2019, sier adm. direktør Erik Sollerud i Pon Equipment AS.

Det er blant annet krav fra byggherrer om fossilfrie anleggsplasser som gjør at etterspørselen etter fossilfritt øker i Norge.

Batterikapasitet og driftstid på en lading er et hett tema for kundene av elektriske maskiner.

- En lading på de nye maskinene skal rekke til 5-8-timers drift, sier Sollerud.

Prisen på de nye Z-line-maskinene vil ligge på ca. tre ganger prisen av en tilsvarende maskin på dieseldrift.

Tar man med drivstoffpriser, vedlikehold, krav i kontrakter om fossilfrie maskiner og annet, blir regnestykket mer i favør elektrisk.

I tillegg er det mulig å få støtte fra Enova i forbindelse med kjøp av fossilfrie maskiner.

Forsiden nå