Med hjelp fra DAF i form av motorer og førerhus er Tatra blitt en moderne allhjulsdrevet lastebil

Hyggelig fransk utstilling

Over 32.000 besøkende kunne se transportprodukter fra 750 utstillere da den franske transportutstillingen Solutrans gikk av stabelen i Lyon over fem dager i månedsskiftet november/desember. 9% av de besøkende kom fra andre land.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Solutrans var et lyspunkt i et Europa som er preget av tunge økonomiske skyer. Det kom 15% flere besøkende enn i 2007, det siste året før de dårlige tidene satte inn. Dette indikerer at man i hvert fall i Frankrike fortsatt evner å tro på fremtiden. Mange utstillere hadde store og innholdsrike stands.

Produktmessig var utstillingen veldig fransk, noe som også var ventet. De siste årene er det egentlig bare IAA i Hannover som kan betraktes som en internasjonal transportutstilling. Likevel var det mulig å finne godbiter hvis man var interessert i å lete etter dem. Dessuten skal franskmennene ha honnør for en særdeles velordnet og velorganisert utstilling. Alt skjer i en eneste stor hall, som riktignok hadde fått en rekke hallnumre for å sikre oversikten, og det var kort gangavstand til det meste. Hovedinntrykket i etterkant er at de aller fleste standene hadde god informasjonsverdi.

Dessuten har franskmennene lært seg at det ikke lenger holder med eget språk på en utstilling. Alle utstillere vi besøkte hadde folk som snakket godt engelsk, med et lite unntak for en kar vi traff på Tatra-standen. Han snakket til gjengjeld godt tysk. Solutrans, som arrangeres årlig, har et ønske om å fremstå i mer internasjonal drakt, og da er det viktig å ha slike elementer på plass. At det meste av tilgjengelig brosjyremateriell var på fransk, må det imidlertid gjøres noe med. Vår konklusjon er at Solutrans er en hyggelig utstilling å besøke og har et potensial til å få et mer internasjonalt preg.

Strøm og hybrid

Her hjemme snakker man gjerne om elektriske kjøretøyer og hybridbiler i festlig lag. Franskmennene har klart å gjøre noe med det. Var man interessert i å få en status om hvor transportverden står på disse områdene, var Solutrans rette stedet å besøke. Franske produsenter har kommet lengre på disse områdene enn de fleste andre. Dette gjelder i særdeleshet varebiler, samtidig som Renault er en av lastebilprodusentene som har godt tak på hybrid-teknologien og som også har levert et antall kjøretøy til kommersiell drift.

De fleste bilprodusentene viste ett eller annet som hadde med hybrid eller elektrisk drift å gjøre. I et eget innendørs område var det dessuten avsatt plass til demonstrasjonskjøring av elektriske biler. Videre hadde Truck of the Year-magasinene, inklusive Anlegg&Transport, trommet sammen hybride lastebiler fra alle leverandører for prøvekjøring. Dette er omtalt i egen artikkel.

Litt om bil

For de lastebilinteresserte var den aller minste standen kanskje den mest interessante. Der sto Tatra med sin nye modell som er blitt kraftig modernisert ved hjelp av motorer og førerhus fra DAF. De tradisjonelle Tatra-særtrekkene med pendelaksler festet til en rørramme og hvor mellomakslingen ligger godt beskyttet nettopp inne i denne rammen, er beholdt. Det innebærer at Tatra i realiteten har individuell fjæring på alle hjul, allhjulsdrift og fremragende terrengegenskaper. Rørrammen gjør at den konvensjonelle rammen på bilen i stor utstrekning er avlastet og har som hovedoppgave å bære påbygget. I mange tilfeller slipper man å montere hjelperamme, og man sparer vekt

Det spennende blir å se hvordan markedet mottar nye Tatra. Representanten vi snakket med, kunne fortelle at noen europeiske DAF-forhandlere ønsket Tatra som et supplement til sine egne modeller. Konkurranseflaten mellom dem er praktisk talt ikke-eksisterende, ettersom DAF ikke produserer allhjulsdrevne biler selv.

Hos Iveco fant vi for første gang en Euro 6-motor. Produsenten har imidlertid nærmest i stillhet utviklet en hel serie med Euro 6-motorer, her omtalt i egen artikkel.

Renault feiret at det er 20 år siden den første Magnum (het da AE) ble lansert. Da den kom, var den noe helt nytt, med fullstendig flatt gulv, full ståhøyde og et ekstra romslig førerhus. Renault feirer jubileet med en egen jubileumsmodell, Magnum Legend. Legend skal bare produseres i 99 nummererte eksemplarer. Vi tipper det blir rift om disse bilene.

En organisasjon som kaller seg Fondation Berliet stilte med flere interessante veteranbiler og anskueliggjorde en spennende bilhistorie fra den første Berliet i 1910 til dagens Renault Magnum. Det var Berliet sammen med Saviem som i sin tid gikk sammen og dannet det som i dag er kjent som Renault Trucks.

Litt om påbygg

Ser man bort fra Chereau og noen få andre leverandører, glimrer franske påbyggere stort sett med sitt fravær i Norge. Mye er for spesielt for norske forhold, men det går an å finne interessante løsninger. Hengerprodusenten Lamberet er godt kjent lenger sørover i Europa for sine kvalitetsprodukter. Selskapet ble under utstillingen tildelt en høythengende hengerpris for sin semitrailer «Super Beef». Dette er en frysesemi med kjøttoppheng, noe som er en utfordring når det gjelder stabiliteten. Dette har Lamberet gjort noe med. Sporvidden er ekstra bred, 2140 mm. Dette er fulgt opp med en bredere aksel- og fjærinnfesting. Dessuten har konstruktørene maktet å senke tyngdepunktet med 70 mm. Ifølge Lamberet har dette økt stabiliteten med 15%, noe som i visse tilfeller kan bety forskjellen på sikker kurvekjøring og velt.

Sörensen Hydraulik minner om et dansk firmanavn, men er tysk. Firmaet viste særdeles lette bakløftere beregnet for kassevogner og lette lastebiler. En av dem hadde en løftekapasitet på 1500 og, men veide bare 325 kg komplett. En mindre variant som kunne løfte halvparten så mye, hadde en egenvekt helt nede i 168 kg. Da stjeler man ikke mye av nyttelasten.

Interessant var det også å se meget kompakte sammenskyvbare kapellpåbygg fra Libner. På en enkel måte kan kapellet skyves sammen i ene enden på planet på bilen eller tilhengeren og gi plass til en container eller annen ruvende last som ikke kan plasseres i et konvensjonelt kapellpåbygg. I andre enden av skalaen fant vi eksempler på superlette tippåbygg montert på små pickup'er. Et slikt kjøretøy kunne kanskje være kommunegartnerens drøm.

Litt om smått

Vi har tidligere prøvd den, men ikke sett den før på Solutrans; verdens første sekundære vannretarder produsert av Voith. Foreløpig finnes den på en eneste lastebilserie, nye Actros fra Mercedes-Benz. Fordelen med vannretarderen sammenlignet med en konvensjonell oljeretarder er at den er vedlikeholdsfri, kompakt, lett, rimelig og har høy effekt. Sammen med det automatiske girsystemet i Actros fungerer den aldeles perfekt.

Man følte seg nesten hjemme da man endelig fant et nordisk produkt på Solutrans, nærmere bestemt bilinnredninger fra svenske System Edström. Fabrikken leverer det aller meste man kan tenke seg av verkstedinnredninger, som etter svensk mønster har gjennomgått meget tøffe kollisjonstester. Ifølge fabrikkens hjemmeside leveres innredningene også i Norge, av Lafinto AS i Fredrikstad og F/A Nilsson AS i Oslo.

Vi fortsetter i det nordiske hjørnet og et produkt fra Infact i Finland. Airjack er et liten luftdrevet enhet man monterer i stedet for sveiven til støttebenene på semitraileren. Deretter kan man enkelt kjøre støttebenene opp og ned ved å trykke på to knapper. Den store utvekslingen til sveiven er beholdt, så derfor trengs det hverken store mengder luft eller høyt trykk for å betjene denne praktiske innretningen. Airjack er tidsbesparende og avlaster sjåføren ved av og påkobling av semitrailere.

Powered by Labrador CMS