Pakkene strømmer gjennom norske logistikkselskapers sorteringssystemer etter Black Week.

Pakkerekordene fra pandemien er nå historie

Black Week og Black Friday genererte flere pakker og mer omsetning enn noensinne.

Publisert Sist oppdatert
Distributøren Helthjem melder om rekordvolumer under årets store handleuke. Her daglig leder Anders Lunde Angen i Helthjems nye terminal i Vestby.

Det sier daglig leder i Helthjem, Anders Lunde Angen i Helthjem, etter å ha kikket på tallene for pakkebestillingene fra Black Week. Helthjem leverte historiske volumer under en av årets største handleuker. Med nesten 600.000 netthandelspakker bestilt under Black Week markerer dette det høyeste ukevolumet i selskapets snart ti år lange historie. 

Black Friday i år, 24. november, ble også en historisk begivenhet for selskapet med over 110.000 bestillinger på én dag, som også er ny rekord. 

– Etter et litt tøffere fjorår – i kombinasjon med økte priser i samfunnet og svekket kjøpekraft hos forbrukerne – er dette langt forbi prognosene våre, og nå er dagsrekorder satt under korona historie, sier Angen.

Maren Lund sorterer pakker ved avkastet ved Posten og Brings logistikksenter i Trondheim.

Rekord hos Posten Bring

Også hos Posten Bring ble det pakkerekord i Black Week. Der rapporteres det om et pakkevolum som ble rundt 12 prosent høyere enn fjoråret. I løpet av forrige uke sendte Posten Bring ut rundt 2,5 millioner pakker til nordmenn over hele landet. 

– Mye tyder på at mange av oss startet julehandelen tidlig i år. Posten Bring har aldri tidligere håndtert så store pakkevolum under Black Friday. Nå er det derfor ekstraordinære store volum av pakker på vei ut til landets Post i Butikker. Det er til stor hjelp at pakker hentes så fort man får hentemelding, sier Thomas Støkken, konserndirektør for e-handel og logistikk i Posten Bring. 

Konserndirektør for e-handel og logistikk i Posten Bring, Thomas Støkken, forteller at årets Black Friday ga pakkerekord for konsernet. Foto: Posten

Forrige uke ble det satt rekord i antall pakker som ble utlevert i pakkebokser, en selvbetjent løsning hvor kundene kan hente pakker hele døgnet, opplyser Posten Bring.

Helthjem opplever spesielt en stor vekst innen C2C-pakker, som hovedsakelig består av gjenbruksvarer sendt mellom privatpersoner på markedsplasser som Finn.no og Tise, som har hatt en sterk vekst den siste tiden. 

– Denne høsten har C2C-segmentet vokst med nesten 60 prosent sammenlignet med fjoråret, og interessant nok viser tallene at gjenbruksmarkedet forblir sterkt, selv under Black Week. Dette indikerer at gjenbruk fortsetter å være en sterk trend i handelsmarkedet, sier Angen. 

Med en av årets mest hektiske uker tilbakelagt, forventer Helthjem fortsatt noen travle uker ved terminalene rundt om i landet frem mot jul. 

– Det er utrolig gøy å se at så mange velger oss, og nå gleder vi oss til å levere julepakker hjem til folk over hele landet, til og med lille julaften, sier Angen. 

Vipps-rekord

FEIRER NY REKORD: Kommersiell leder i Vipps, Vegar Heir.

Også Vipps opplevde et oppsving Black Friday. Nordmenn handlet ting for 10 prosent mer via Vipps netthandel på Black Friday, og skapte ny døgnrekord. I Black Week har summen allerede bikket godt over en milliard kroner natt til lørdag. 

Vipps-rekorden for antall kjøp i varehandelen på ett døgn er 280.000, opp fra 272.000 i fjor. Rekorden for antall kroner vi kjøpte for er nå 318 millioner, opp fra 290 mill. i 2022. Begge de tidligere rekordene ble satt Black Friday i 2022. Sammenlignet med en vanlig fredag, ble det gjort omtrent tre ganger så mange Vipps-kjøp. Tallene baserer seg på statistikk fra butikker som har tilbudt Vipps i minst ett år. 

Når man dykker ned i tallene og holder seg til butikkene som har tilbudt Vipps i minst ett år, er det én klar volum-vinner. 

– Apotek og kosmetikk vokser med 28 prosent. Hvitevarer og elektronikk følger litt bak med 18 prosent vekst, sier kommersiell leder i Vipps Vegar Heir. 

Han trekker fram tre grunner til hvorfor Vipps satte nye netthandel-rekorder på Black Friday. 

– Tøffe økonomiske tider gjør at mange sammenligner priser og slår til på de beste tilbudene, og det er enklest på netthandel. I tillegg har Black Friday for lengst etablert seg som utstillingsvinduet for årets største tilbud på tvers av bransjer, og i år er det tilbud på alt fra elektronikk og kosmetikk, til bjørkeved og mobildata. Det er rett og slett langt mer å velge i, sier Heir. 

Administrerende direktør Bernt Apeland i Virke.

Spår god julehandel 

Hos arbeidsgiverorganisasjonen Virke forventer man at norske husholdninger vil bruke noe mer penger på årets julehandel enn i fjor, og spår en verdiøkning på tre prosent. I snitt vil hver nordmann legge igjen rundt 12.500 kroner i norske detaljhandelsbedrifter i jula, tror Virke. 

– Til tross for at mange nordmenn har fått strammere privatøkonomi de siste par årene så vet vi at julehandelen har en helt særegen posisjon hos det norske folk. Spesielt viktig er det også for norske handelsbedrifter. Vi spår at handelen i desember vil ende 27 prosent over gjennomsnittet for resten av året. Vi skal fortsatt ha gaver og ekstra god mat og drikke til jul sier Bernt Apeland, administrerende direktør i Virke. 

– I tillegg er de økonomiske forholdene noe bedre enn i 2022. Prisveksten har stabilisert seg og strømprisene har gått ned. Vi tror dette bidrar til at årets julehandel, målt i kroner, vil gå noe opp fra i fjor sier Apeland. 

– Samtidig er ikke nordmenns handlevaner immune for økte priser. Mange sier de nå planlegger kjøpene sine i større grad enn før. De er også på utgikk etter tilbud, gode kjøpe og handler mindre på impuls. Vi tror mange nordmenn har spart og planlagt for julehandelen i en stund, sier Apeland.

Powered by Labrador CMS