Reklame for luftfylte dekk fra Continental i Hannover på 1920-tallet.
Reklame for luftfylte dekk fra Continental i Hannover på 1920-tallet.

Det er 100 år siden Continental lanserte luftfylte dekk til lastebiler

2021 blir et spesielt år for det tyske dekk- og teknologiselskapet Continental. 8. oktober er det 150 år siden selskapet startet med blant annet gummidekk for hestevogner i den tyske byen Hannover.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet som ble startet i 1871 het til å begynne med Continental-Caoutchouc- und Gutta-Percha Compagnie. I tillegg til solide gummidekk for hestevogner lagde selskapet også andre gummiprodukter, og fire år senere fikk de sin velkjente logo med den steilende hesten.

I 1892 begynte Continental å produsere luftfylte dekk og de første bildekkene ble produsert i 1898. Da Daimler kom med sin første bil med navnet Mercedes tre år senere, og denne vant billøpet Nice-Salon-Nice, var den utstyrt med dekk fra Continental.

Dekkmønster var ikke noe dekkprodusentene hadde for mye fokus på de første årene, men i 1904 patenterte Continental for første gang sitt eget dekkmønster, og i årene som fulgte ble det vesentlig mer fokus på dekkmønster og sikkerhet.

Og da Continental feiret 70 år i 1921 lanserte de dekk med kord, og begynte også å levere luftfylte dekk til lastebiler. Det hadde vært luftfylte dekk på personbiler i flere år før det. Kord gjorde det mulig med luft i lastebildekk også.

Teknologileverandør

Utover 50-tallet opplevde Continental stor suksess på racerbanen med førere som Sir Stirling Moss og Juan Manuel Fangio, og i 1952 kom de første såkalte M+S-dekkene (Mud and Snow) for vinterføre.

Bilde fra dekkproduksjon for lenge siden.
Bilde fra dekkproduksjon for lenge siden.

Med årene ble Continental en viktigere og viktigere leverandør av teknologi til bilindustrien, utover bare dekk. I 1955, for eksempel, ble Continental det første selskapet som leverte luftfjæring til lastebiler og busser.

I 1960 begynte masseproduksjonen av radialdekk, og sju år senere åpnes Contidrom, Continentals egen testbane utenfor Hannover.

Overtok flere andre merker

Continental har vokst år for år, og i 1978 tok selskapet over den europeiske delen av Uniroyal, og i 1985 tok de over den østerrikske produsenten Semperit. Amerikanske General Tire ble overtatt i 1987 og på dette tidspunktet jobbet det i underkant av 50.000 mennesker for Continental. I 1992 ble også svenske Gislaved en del av Continental.

I 1995 startet Continental en egen avdeling under navnet «Automotive Systems» for å ha enda mer fokus på teknologileveranser til bilindustrien. Samtidig fortsatte dekkproduksjonen for full maskin, og i 1998 startet Continental produksjon av dekk i Argentina, Mexico, Sør-Afrika og Slovakia. Samtidig ble det startet avdelinger for teknologiproduksjon i Brasil, Chile, Mexico og Ungarn.

I 2007 kjøpte Continental Siemens VDO Automotive AG og ble dermed en av verdens fem største leverandører til bilindustrien. De neste årene satset Continental enda mer i Asia, og åpnet etter hvert en dekkfabrikk i Kina.

Testing av selvkjørende biler

I 2012 begynte Continental testingen av selvkjørende biler, og testbilene har kjørt mer enn 24.000 kilometer i vanlig trafikk uten en eneste ulykke, ifølge konsernet.

Året etter ble ContiLifeCycles lansert, «for mer bærekraftige løsninger rundt gjenbruk av dekk». I 2016 kom Continentals eget hybridsystem som skal redusere drivstofforbruket betraktelig.

Viking Dekk i Askim

I 2019 omsatte Continental for 44,5 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 233.000 personer i 59 land.

- Continental har en stolt historie, og den skal vi også markere i Norge, for Norge er en viktig del av historien. Viking Dekk i Askim, ble overtatt av Continental i 1991 og det er derfor de nordiske vinterdekkene fortsatt heter VikingContact, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Powered by Labrador CMS