KLART i 2023: Scania bygger en 18.000 kvadratmeter stor fabrikk og lab for batteriproduksjon i Södertälje. Den koster en milliard kroner og skal stå ferdig i 2023.

Bygger egen batterifabrikk

ELEKTRISK: Scania staser tungt på elektriske lastebiler og busser fremover. En ny fabrikk hvor batteripakkene skal bygges, er under oppføring i Södertälje.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Den nye fabrikken skal stå ferdig i 2023, og blir 18.000 kvadratmeter stor. Investeringen har en prislapp på mer enn én milliard svenske kroner. Med i prosjektet er også en batterilab.

Fabrikken skal i stor grad være automatisert, men Scania tror at fabrikken vil ha behov for rundt 200 mennesker som i hovedsak skal rekrutteres internt.

Ferdige celler

Fortsatt skal Scania kjøpe battericellene fra Northvolt i Skellefteå som Scania-eier Traton har investert 10 milliarder kroner i allerede. Den fabrikken ble bygget i 2018, og nå planlegges en økning av produksjonskapasiteten fra 40 til 65 gWh i året. De har som målsetning å produsere verdens grønneste batterier, og ha en markedsandel i Europa på 25 prosent innen 2030 og produsere 150 gWh.

På den nye fabrikken skal battericellene settes sammen til batteripakkene som skal brukes på Scanias forskjellige batterielektriske kjøretøy. Det gjelder både helelektriske og hybride lastebiler og busser.

Allerede nå skjer denne produksjonen i Södertälje, og den nye fabrikken er ment for å dekke den stadig økende etterspørsel på store og robuste batteripakker.S

Tøffe mål

Scania har satt seg tøffe mål på karbon kutt- både i sin produksjonskjede og på kjøretøyene de produserer. Innen 2025 skal utslippene ned 20 prosent fra bilene, mens produksjonskjeden skal kutte halvparten av utslippene de hadde i 2018.

Powered by Labrador CMS