Dekk- og flåtestyring i ett

Dekkstyringssystemet Conticonnect Live sørger for kontinuerlig dekkovervåkning i sanntid.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Spedition Helmö med base i Fürstenstein i tyske Bayern har testet systemet. Selskapet har 40 lastebiler og 55 tilhengere.

- For å optimere leveringssikkerheten og også maksimere sikkerheten på veien, utstyrer vi alltid flåten vår med den aller nyeste teknologien. Dette inkluderer både det siste innen materialhåndtering og kjøretøyteknologi. Våre Mercedes-Benz-lastebiler, komplett med tilhengere, har hatt det digitale dekkovervåkingssystemet fra Continental i to år nå. Appen er innlemmet i Mercedes-Benz Trucks telematikksystem og sikrer stabil drift av vår tilhengerovervåkning, sier administrerende direktør Maximilian Helmö

Appen Conticonnect Driver gjør det mulig for flåter å integrere digital dekkovervåking i den eksisterende maskinvaren via den åpne plattformen Mercedes-Benz Truck App Portal.

- Conticonnect formidler samtidig sanntidsdata fra dekksensorene til telematikksystemets display i førerhuset, til flåtesjefen, og andre, forklarer Annika Lorenz, leder for 360° Solutions hos Continental.

- Dette sikrer at alle viktige dekkparametere leveres til kundene våre i sanntid, slik at de kan iverksette umiddelbare tiltak i tilfelle avvik eller andre problemer. Optimalt drivstofforbruk, færre punkteringer og lang levetid for dekkene er alle faktorer av stor betydning for våre kunder, sier Lorenz.

Flåteansvarlig kan velge Conticonnect Driver-appen fra Mercedes-Benz Trucks-portalen og deretter bruke dekkovervåkingssystemet via det eksisterende displayet i førerhuset uten behov for ekstra maskinvare.

Varme og trykk

- Det er enkelt å montere sensorene, det er ingen risiko for å skade dem under verken installasjon eller fjerning. Conticonnect Live betyr en velkommen tidsbesparelse for våre sjåfører når de utfører den obligatoriske kontrollen før avreise. Og en tydelig grafikk i fugleperspektiv i førerhusets display lar dem også følge med på dekkene i sanntid mens de er på farten, sier Helmö.

En alarm høres eller en pop-up vises for å indikere når et dekktrykk er for lavt eller temperaturen er høy. Kjøreplanleggeren på kontoret kan også holde øye med dekkdataene i live-portalen. Hvis det er uregelmessigheter, kan planleggeren kontakte sjåføren og avtale verksted om nødvendig.

- Et annet pluss er at alle kjøretøy kan lokaliseres. Dette gir oss den sikkerheten vi trenger, letter kjøreplanleggingen og tilpasse våre interne prosesser, som igjen gir fordeler for kundene våre, oppsummerer Helmö.

- Sakte punkteringer oppdages

- En punktering er aldri beleilig. Bruk av sensorer som overvåker og varsler om avvik i temperatur og lufttrykk gjør at man har mulighet til å oppdage en sakte punktering før denne fører til kostbar og ikke planlagt nedetid. Sakte punkteringer kan i tillegg føre til større dekkrelaterte utgifter som å måtte ta dekk ut av drift og vrake disse før de er nedslitt, gjerne forårsaket av skader eller ujevn slitasje slik at de ikke kan repareres. Kjøring med ulikt lufttrykk på tvillingmonterte dekk gir også feilbelastning på dekk som ellers er i god stand, og kan føre til at dekkene får ulik rulleomkrets under belastning med feilslitasje som resultat, sier Alexander Clementz, Trade Marketing Specialist i Continental Dekk Norge AS.

Powered by Labrador CMS