Ny E16 ved Arna.

E16 Arna-Stanghelle blir én mrd. kroner dyrere - dekkes med økte bomtakster

Den senere tids prisøkninger gjør prosjektet dyrere enn forutsatt. Økningen foreslås betalt i sin helhet med bompenger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Foreløpig forslag til bompengefinansiering av strekningen E16 Arna-Stanghelle ble i dag presentert for politikerne i Vaksdal- og Bergen kommune.

- Faglig grunnlag for bompengesaken blir sendt fra Vegvesenet til endelig lokalpolitisk behandling i april. Deretter skal saken etter planen behandles i Fylkestinget i Vestland i juni, sier Katrine Sælensminde Erstad, prosjektsjef for Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.

Prisvekst kan føre til økte bompengesatser

Et nytt detaljert kostnadsoverslag for prosjektet, viser at veien blir ca. én milliard kroner dyrere, mens prisen på jernbanen går ned med ca. 200 millioner kroner, på fellesprosjektet E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle.

Økningen kommer av at den faktiske prisveksten i anleggssektoren har vært høyere enn det som ble forutsatt i Nasjonal Transportplan.

Kulene viser hvor bomstasjonene skal plasseres på ny vei (rød) og på lokalvei (gul).

- Dette kan påvirke bompengetakstene. Når kostnadene for vei går opp, må Statens vegvesen foreslå dekning for merkostnadene, sier Sælensminde Erstad.

Prosjektet kan tidligst få en investeringsavgjørelse fra Stortinget i juni 2023. Først da får Vegvesenet svaret på hvordan prosjektet skal finansieres. Per nå tas det høyde for at bilistene må betale kostnadsøkningen.

Den høye prisveksten i samfunnet etter at NTP ble lagt frem, er hovedårsaken til at prosjektkostnaden nå er høyere.

- Mer detaljering av prosjektet har gitt noe endring av fordelingen mellom vei og bane. Selv om fordelingen er forandret, har kostnadene totalt sett faktisk gått ned, om man justerer for prisveksten, sier Sælensminde Erstad.

Hva blir den nye beregnede bompengesatsen?

Statens vegvesen har varslet at de trolig vil be om tilslutning for en gjennomsnittstakst på 44 kroner. For å ta høyde for usikkerhet, kan den bli opp til 51 kroner. Dersom dagens rabattordninger gjelder i 2031, kan det bety bompengetakster som i tabellen under i hver bomstasjon.

Figur 1.

Kjører man fra Arna til Stanghelle på ny vei, vil man passere tre bompengestasjoner. Figur 1 viser varianter av takstgruppe 1. Det ble ikke gitt eksempler på priser for tyngre kjøretøy.

  • Med nullutslipp (elbil) kan bompengetaksten bli ca. 18 kroner på sidevei og 26 kroner på ny vei i hver bomstasjon. Totalt må man betale 54 og 78 kroner. Kjørers tur/retur hele strekningen fem dager i uka, blir gir dette en kostnad på ca. 2160 kroner per måned på sidevei og 3120 kroner på ny vei.
  • For en fossilbil med brikkerabatt, kan bompengetakstene bli 36 kroner på sidevei og 52 kroner på ny vei. Kostnadene kan bli 4320 kroner per måned på sidevei og 6240 kroner på ny vei om man dagpendler hele strekningen.

- Lokalpolitisk tilslutning i juni 2022 for bompengesaken er avgjørende for fremdriften

Det er Stortinget som skal fatte finansieringsvedtaket for prosjektet. Vegvesenet må ha et endelig lokalpolitisk vedtak på bompengefinansiering før de kan sende saken til ekstern kvalitetssikring (KS2), som er et krav før saken kan legges frem for stortinget.

- Prosjektet må fullfinansieres før vi kan vente at samferdselsdepartementet bestiller KS2. Vi vet ikke i dag om staten vil ta noe av kostnadsøkningen på veiprosjektet, derfor foreslår vi at den kan dekkes med bompenger. Vi håper å få finansieringsvedtaket våren 2023, slik at vi rekker anleggsstart i 2024, sier Sælensminde Erstad.

Dersom ikke kommunene godkjenner bompengeforslaget, står prosjektet i fare for å bli forsinket, ifølge Statens vegvesen.

Powered by Labrador CMS