TROMØY TRANSPORT: Fargene og motivlakkerte biler, er blitt «signaturen» til Tromøy Transport fra Tromøy utenfor Arendal. Foto: Klaus Eriksen

«Ingen tvil om at gutta tar bedre vare på disse bilene»

TROMØY: Den ekstra prislappen på rundt 150.000 kroner pr. bil for å motivlakkere dem, tar eier Bengt Nilsen i Tromøy Transport AS gladelig.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

GJENGEN: Gutta i Tromøy Transport, fra venstre: Glenn Christiansen, Rolf Ellefsen, Bengt Nilsen (eier) og Anders Landbø. Foto: Klaus Eriksen

Trolig er Bengt fra Tromøy ved Arendal én av landets mest ihuga motivlakk-entusiaster. Farlig påstand selvsagt, men han har laaaang erfaring innen feltet.

- Slik profilering begynte jeg med fra dag én, og de første bilene lakkerte jeg selv. Det ble brukbart til å være på den tiden, og jeg har hatt de samme fargene hele tiden, sier den erfarne kranbilmannen.

Bilene holder lenge

Det tok imidlertid ikke så lang tid før Bengt Nilsen satte bort lakkeringen til proffe folk. Den kjente motivlakkereren Glenn Andersen fra Arendal er jevngammel med Bengt (58 år), og de har kjent hverandre i «alle år». Båndene blir ikke mindre tette ved at broren til Bengt er gift med søsteren til Glenn.

KAN TAS AV: Denne ca. 1,2 meter lange forlengeren kan tas av, og en svingskive kan monteres på, for å kunne kjøre med semitralle. Foto: Klaus Eriksen

- Nå har Glenn lakkert bilene mine i 35 av de 38 årene jeg har drevet på, sier Bengt Nilsen.

Hver bil får en ekstra kostnad på rundt 150.000 kroner, litt avhengig av hvor omfattende lakkeringen blir. Summen stresser ikke Bengt Nilsen nevneverdig, for det er flere fordeler enn belastninger. For det første holder kranbiler generelt lenger ettersom de ofte står og «kraner» og ikke kjøres like langt og hardt som langtransportbiler. Bengt Nilsen har sine biler i ca. 15 år før de skiftes ut. Deretter er profileringen gull verdt. Disse bilene legges merke til, og mer oppmerksomhet kan raskt føre til oppdrag.

- Når det er sagt så har vi alltid hatt masse å gjøre. Jungeltelegrafen er det viktigste, og nå kjører jeg for barnebarna til kundene jeg startet med, smiler Nilsen.

Tas godt vare på

Den kanskje viktigste effekten med så flotte biler, er at førerne tar ekstra godt vare på dem.

NYESTE: Denne Scania R650-bilen med Copma 115 tonnmeter kran, er splitter ny i bilparken til Tromøy Transport. Foto: Klaus Eriksen

- Jeg kjører ikke inn på «kvistveier», sier Anders Landbø.

Han har kjørt for Tromøy Transport i to perioder. For 15-16 år siden kjørte han for Bengt Nilsens selskap i ca. fem år, men dro deretter til Nordsjøen. April 2020 var han tilbake i selskapet igjen, og trives veldig godt. Landbø mener det ikke er tvil om at bilene er rullende reklameplakater for selskapet. Selv kjører han en Scania P500 med en 50 tonnmeter HMF-kran (21 meter rekkevidde). Nede ved en småbåthavn møter han opp sammen med Bengt Nilsen og to førere, Rolf Ellefsen som har 13 år bak seg i selskapet og Glenn Christiansen som har kjørt for Nilsen i 16 år. Ellefsen kjører en Scania R580 med en 85 tonnmeter HMF-kran. Denne har 27 meter rekkevidde med jib, og 20 meter uten. Christiansen stilte opp med en splitter ny Scania R650 med Copma 115 tonnmeter kran (33 meter rekkevidde med jib, 20 meter uten).

PENT BEHANDLET: Vi finner knapt en ripe på bilene. Bengt Nilsen sier gutta tar veldig godt vare på dem. Foto: Klaus Eriksen

- Jeg har rykket frem i køen på grunn av ansiennitet, smiler Glenn Christiansen.

Spesialløsning

Denne bilen er spesialombygget, da man kan løsne hydraulisk og ta av ca. 1,2 meter av den bakerste delen på planet. Ved å fjerne denne delen, kan man benytte hengerfestet på bilen, men mer «spektakulært» er det at man kan montere på en svingskive og kjøre bilen med en semitralle bak. På denne måten kan Christiansen bruke bilen til å trekke tyngre last (ofte båter) på ca. 10 tonn. Løftene til ombyggingen gjøres selvsagt med egen kran, og det tar ikke mange minuttene å «bygge om» bilen.

Om Tromøy Transport

Bengt Nilsen startet opp i 1983 da han tok over en gammel tippbil, en Scania 75 etter sin far, som han monterte en 8,5 tonns Palfinger-kran på. Egentlig skulle Nilsen inn i anleggsbransjen, men da han ble 16 år slutter faren i anleggsbransjen på grunn av dårlig økonomi.

- Jeg så derfor større muligheter innen kranbransjen, sier Bengt Nilsen.

Den observante leser har nok slått sammen to og to, og det var ikke særlig stor tvil om at unge Nilsen på starten av 80-tallet skulle inn i en yrkesfagbransje à la anlegg eller kran.

- Jeg er født i olje, og vokst opp på diesel. Jeg forsto tidlig at jeg skulle inn i denne bransjen, en eller annen vei, sier «kran-Bengt».

Powered by Labrador CMS