FJERDE GENERASJON: Scania lanserer fjerde generasjon hybride drivlinje for 7- og 9-liters motorene.

Ny hybrid-generasjon

FJERDE: Scania lanserer nå fjerde generasjon hybrid drivlinje. Den kan trekke opp til 36 tonns totalvekt på strøm.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Den nye elektriske motoren har fått betegnelsen GE281 og den sitter på girkassen, og kan brukes i kombinasjonen med både 7- og 9-liters motorene fra Scania. I bytrafikk mener Scania hybridløsningen kan redusere dieselforbruket med opp til 40 prosent.

GE281 har seks gir fremover og har ingen tradisjonell clutch. Kjøreopplevelsen skal minne om en personbil med dobbeltclutch uten krafttap ved girskiftene.

Elmotoren gir 310 hestekrefter i normal drift, man kan yte 390 hestekrefter når boostfunksjonen er aktivert med et dreiemoment på 2100 Nm.

Når det er dieselmotoren som driver bilen fremover, kan elmotoren være med å gi ekstra krefter med opp mot 100 hestekrefter utover effekten på dieselmotoren. Denne aktiveres ved å sette drivlinjen i Power-modus.

Den nye hybrid-generasjonen kommer både i en versjon hvor batteripakken lades fra bilen selv (HEV) og en versjon som også kan lades på strømnettet (PHEV). Rekkevidden på batterielektrisk drift er inntil 60 kilometer.

Powered by Labrador CMS