Nye kabotasjeregler og Road Alliance
Norge tar opp kampen for mer rettferdig konkurranse på veien.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Konkurranse er positivt, men den må være rettferdig. Derfor ønsker vi både strengere regler og lik praktisering regelverket for transportører i Europa. For å få dette til, må vi samarbeide med andre europeiske land som ønsker det samme, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
I slutten av mai 2017 la EU-kommisjonen frem en stor regelverkspakke på veitransportområdet. Med denne pakken ønsker Kommisjonen å modernisere det europeiske transportsystemet og endre reglene for transport mellom landene.
Road Alliance
For å påvirke de politiske prosessene i EU knyttet til regelverkspakken, har Norge – sammen Østerrike, Belgia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia, Luxembourg og Sverige - dannet alliansen Road Alliance.
De ni medlemslandene er blant annet bekymret for misbruk og svindel knyttet til regelverkene for sosiale rettigheter, trafikksikkerhet og arbeid innenfor det europeiske godstransportmarkedet på vei.
Onsdag 7. juni arrangerte alliansen et ministermøte i Luxembourg, og statssekretær Jens Frølich Holte deltok fra norsk side. Holte fremhevet behovet for regler som gir bedre konkurransevilkår.
Onsdag 21. juni avholdt Samferdselsdepartementet et informasjonsmøte om EU-kommisjonens forslag til regler. Her møtte blant annet veimyndigheter, transportbransje og arbeidslivsorganisasjoner.
- Vi vil følge det europeiske arbeidet tett og arbeide for å få gjennomslag for våre synspunkter. Derfor vil vi be alle interesserte aktører om å sende konkrete innspill til det som skal bli vår posisjon til forslaget, sier Solvik-Olsen.
Innspillene til norsk posisjon til EUs mobilitetspakke må sendes Samferdselsdepartementet i løpet av 30. juni.
Nye kabotasjeregler
Dagens kabotasjeregelverk åpner for at en transportør kan utføre tre nasjonale oppdrag innenfor syv dager etter lossing av en internasjonal last. Transportøren må imidlertid ikke vente syv dager før han kan dra inn i landet igjen. Så lenge han har en ny innkommende internasjonal last, starter en ny syv dagers periode.
Det er derfor mulig å utføre kabotasje i en lang periode.
EU-kommisjonen foreslår å fjerne tre-turs regelen og erstatte den med en periode på 5 dager. I dette tidsrommet kan transportøren utføre så mange kabotasjeoppdrag som han ønsker. Regjeringen har i utgangspunktet et ønske om et tydeligere regelverk som begrenser mulighetene for kabotasjekjøring og gir norske transportører større mulighet til å vinne oppdrag.
Ukehvil på «egnet overnattingssted»
Reglene om kjøre- og hviletid fastsetter tillatt daglig og ukentlig kjøretid, krav til pauser, døgnhvile og ukehvile for førere av tunge kjøretøy i godstransport, og kjøretøy beregnet for transport av mer enn ni personer.
Etter gjeldende regler skal sjåføren hvile sammenhengende i minst 45 timer per uke, med enkelte unntaksmuligheter. EU-kommisjonen foreslår en presisering om at sjåførene ikke skal kunne ta ukehvile i kjøretøyet, men hvile på «egnet overnattingssted».
Kommisjonen går også inn for at arbeidsgiver skal legge til rette for at sjåføren kan hvile hjemme hos familien minst en gang over en periode på tre uker.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll